Annons

Stjärnguide prövar nya vägar

Såväl ambitioner som omfång växer hos Michelinguiden, ”Guide Rouge”, men stjärnsystemet består. Engelsmannen Derek Brown, högste ansvarige för restaurang- och hotellguiden, berättar om hur inspektörerna arbetar.

Under strecket
Publicerad

Hur kan överdomaren av god mat i Frankrike vara engelsman? Derek Brown har ett standardsvar: - Du behöver inte vara tysk för att uppskatta Beethoven. Sedan tre år är den prydlige 59-årige engelsmannen ansvarig för denna gastronomiska bibel som belönat och straffat restauranger i över ett sekel genom att dela ut eller ta bort de åtrådda stjärnorna. - Jag tror inte det var ett medvetet beslut att välja en engelsman. I vilket fall handlar det inte bara om att dela ut stjärnor. Det är en stor affärsverksamhet att sköta, säger han. Den verksamheten växer och blir alltmer internationell. Michelin ger nu ut en hel kollektion av guider som täcker elva europeiska länder. Guiderna förnyas varje år. Sammanlagt 1,2 miljoner exemplar säljs varje år, enbart den franska säljs i mer än en halv miljon ex.

Man kan också ta del av guiderna på datorn via cd-rom, de finns i vissa bilars färddatorer, i mobiltelefoner med wap och på internet. För att möta läsarnas ökande krav - resenärerna har blivit allt mer kostnadsmedvetna samtidigt som de förväntar sig mycket utan att betala för det - har Michelin skapat nya publikationer genom att använda expertisen hos ”Guide Rouge”. I december lanserades ”Charming places to stay”, som finns både på engelska och franska. Den listar tusen prisvärda franska hotell och pensionat där ett dubbelrum inte kostar mer än 80 euro (drygt 700 kr). På sex månader har den nya guiden sålts i 120 000 exemplar. I februari publicerade Mr Brown den första i en serie om 13 ”Guides gourmands”. Den omfattar Rhône-Alpesregionen, ibland kallad ”Frankrikes mage” tack vare områdets gastronomiska berömmelse. Guiderna, som till slut ska avhandla alla stora mat- och vinregioner i Frankrike, koncentrerar sig på enkla lokala restauranger, somliga tagna från ”Guide Rouge”, samt på marknader, affärer, vingårdar och bagerier. Alla restauranger i guiderna måste ha menyerbjudande för under 25 euro, men många kostar mindre än 15. Självaste ”Guide Rouge” har också förändrats och utökats. I senaste upplagan listas 176 kvalitetshotell vilka har fått en bild av Bibendums (Michelingubbens) trinda huvud på en kudde. Guiden innehåller också korta beskrivningar av hotellen och restaurangerna. Därmed har guiden växt med 25 procent på fem år och omfattar nu 1 800 sidor.

Annons
Annons
Annons