Annons
X
Annons
X
Konst
Krönika

Clemens Poellinger: Stillsamt konstår med goda besökssiffror

Även om konstscenen i Stockholm har krympt lokalmässigt så fanns det mycket att se. SvD:s Clemens Poellinger fastnade för Jake och Dinos Chapmans brutala show och tysk samtidskonst på Moderna museet.

Kulturåret 2016
Yayoi Kusama – i oändligheten
Yayoi Kusama – i oändligheten Foto: IBL

Konståret 2016

Innan konståret och utställningen ens öppnat brände debatten om Makode Lindes ”Negerkungens återkomst” till. Fick den verkligen ha det eldfängda n-ordet i titeln. Dessutom i en stor skylt ovanför Sergels torg? Nej, inte för Kulturhuset Stadsteaterns chef.

Stillbilder från videoverket ”Maid in black”. Foto: Makode Linde

Det blev för mycket för konstnärliga ledaren Marianne Lindberg De Geer som avgick. ”En färgstark person som alltid går sin egen väg”, kommenterade hennes före detta chef i ett pressmeddelande. I maj i år öppnar hon en stor retrospektiv utställning på Färgfabriken.

Då, i januari 2016, såg jag Lindes titel som ett uppmärksamhetsskapande pr-grepp i identitetspolitikens tidevarv. Något som handlade mindre om konst och mer om något som kunde väcka känslor i sociala medier. Men utställningen visade sig vara rolig, bisarr och otäck. På en nivå var Lindes svarta verk avancerad pappslöjd. På en annan nivå blev jag rätt tagen, kände Makode Lindes smärta – och såg hans affärsidé.

Annons
X

I februari återinförde regeringen fri entré-reformen på 18 statliga museer. Förutsägbart kan både Arkdes och Moderna museet redovisa historiskt höga besökssiffror. Men annars var 2016 utifrån mitt Stockholmsperspektiv ett stillsamt år, helt enkelt därför att konstscenen krympt.

Kommunala konsthallen Liljevalchs är stängd för renovering. Nationalmuseum likaså, och museets utställningsverksamhet i de tillfälliga lokalerna i Konstakademien gick på sparlåga fram till att man släckte ner i september. Moderna museet har sedan flera år dragit ner på takten. Vi kan väl tro att det mest handlar om ekonomin, där satsningen på Moderna i Malmö äter resurser.

Privata konsthallen Bonniers konsthall återöppnade först i maj efter en lång ombyggnad. Dito Magasin III har haft allt längre utställningsperioder och kommer efter vårsäsongen 2017 att stänga under två år för att, som man säger, ”söka sin själ och hitta nya sätt att möta sin publik”.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    På personalsidan blir Sara Arrhenius, Bonniers konsthalls chef sedan starten 2006, ny rektor för Kungliga konsthögskolan. Ny chef på konsthallen blir Magnus af Petersens, som gjort många fina utställningar på Moderna museet. På Magasin III kliver veteranen David Neuman åt sidan för Tessa Praun, medan mångåriga kollegan Richard Juhlin nu blivit chef för Accelerator, en kommande mötesplats för konst och vetenskap. 2019 öppnar den i ett underjordiskt före detta fysiklaboratorium vid Stockholms universitet. Daniel Birnbaum ombads av regeringen att fortsätta som Modernachef i ytterligare tre år, medan museets Iris Müller-Westermann flyttade till Malmö för att leda Modernas verksamhet där.

    Men konsten då? Det fanns naturligtvis mycket att se, främst sommarens publiksuccé på Moderna ”Yayoi Kusama – i oändligheten”. Den 87-åriga japanskans prilliga prickar i optiskt förvillande tittskåpsrum syntes i mängder av besökarnas selfies som delades på sociala medier.

    Carsten Höller Two Roaming Beds Foto: Per Kristiansen/Bonniers konsthall

    På Bonniers konsthall rullar alltjämt Carsten Höllers självstyrande eldrivna sängar över golvet i utställningen ”Insomnia”. På Magasin III pågick tills alldeles nyligen Christine Ödlunds fina ”Aether & Einstein”, en antroposofiskt färgad träff mellan vetenskap och botanik i mycket vackra bilder.

    Georg Baselitz på Moderna museet i höstas. Foto: Lars Pehrson

    En personlig favorit var vårsäsongens burleskt brutala show ”The nature of particles” med Jake och Dinos Chapman. Och när väl tysk samtidskonst uppmärksammades av Moderna blev det en höst med både Thomas Schütte och Georg Baselitz. Två giganter som med sin tyngd skapar en väl mastig konstportion på en och samma gång.

    Astrid Krogh ljusverk Skylight. Plats i sjukhuset: Ljusschakt. Foto: Staffan Löwstedt

    Imponerande i sin bredd är den stora konstsatsningen som intelligent och känsligt just nu genomförs på nya NKS, Nya Karolinska. Insprängd i vårdmiljön är den tyvärr – eller snarare dess bättre, för detta är platsen för de svårast sjuka och skadade – något som de flesta av oss aldrig kommer att få se i sin helhet.

    Annons

    Yayoi Kusama – i oändligheten

    Foto: IBL Bild 1 av 5

    Stillbilder från videoverket ”Maid in black”.

    Foto: Makode Linde Bild 2 av 5

    Carsten Höller Two Roaming Beds

    Foto: Per Kristiansen/Bonniers konsthall Bild 3 av 5

    Georg Baselitz på Moderna museet i höstas.

    Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 5

    Astrid Krogh ljusverk Skylight. Plats i sjukhuset: Ljusschakt.

    Foto: Staffan Löwstedt Bild 5 av 5
    Annons
    X
    Annons
    X