Annons

Stereotypa könsroller i svensk reklam

Rapporten Rättvisaren pekar på skillnader mellan hur män och kvinnor framställs i reklam. Arkivbild.
Rapporten Rättvisaren pekar på skillnader mellan hur män och kvinnor framställs i reklam. Arkivbild. Foto: LEIF R JANSSON / TT

Smala, vita och unga. Det är framför allt sådana personer som är med i svensk reklam. Och även om kvinnor syns mer än män är stereotyperna tydliga, enligt en ny undersökning.

– Jag trodde att vi kommit längre, säger Ricki Rebecka Petrini, kommunikationschef på Mediekompaniet.

Under strecket
Henning Eklund / TT
Publicerad

Tidigare versioner av undersökningen Rättvisaren har fokuserat på nyhetsmedier – men nu riktas strålkastarljusen mot reklamen. Undersökningen visar bland annat att åldersgruppen 50+ är mycket underrepresenterad i annonser. Människor som är 50 år och äldre utgör 38 procent av svenska folket, men bara 10 procent av personerna i reklamen.

– Den äldre målgruppen är en otroligt stor del av vilka som spenderar pengar på exempelvis bilar eller livsmedel, men de finns inte i reklamen. Idealåldern verkar vara 25 till 49, säger Ricki Rebecka Petrini.

Annons
Annons
Annons