Annons

Per Högselius:Stenkolet försatte Europa i ett färgrus

Konsumenterna togs med storm av de syntetiska material som vid mitten av 1800-talet började framställas ur stenkolstjäran. Det började med konstgjorda färgämnen, som på bara några år revolutionerade modebranschen och möjliggjorde nya konstinriktningar som impressionism och expressionism. I december stängs Tysklands två sista stenkolsschakt.

Publicerad
”The Waterloo Bridge, London” av den franske impressionisten Claude Monet, 1903.
”The Waterloo Bridge, London” av den franske impressionisten Claude Monet, 1903.

En tidsålder går mot sitt slut, läser jag på ett stort uppslaget plakat vid museientrén. Jag befinner mig på det postindustriella världsarvet Zollverein i tyska Essen, där Ruhr-Museum och Deutsches Bergbau-Museum just nu samarbetar i en högintressant utställning. Temat är jordnära, i ordets verkliga bemärkelse, men samtidigt djupt ödesmättat: det handlar om stenkolsgruvornas uppgång och fall i Europa. 

”The Waterloo Bridge, London” av den franske impressionisten Claude Monet, 1903.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons