undefined
Foto: Greg Williams/August Images/SoPhoto Agency
Mode

Stella McCartney: ”Jag kommer alltid att välja ekologiska material”

Designern Stella McCartney har skapat ett eget modeimperium. För SPG berättar hon om självtvivel, köttfria familjemiddagar och varför hon aldrig skulle använda päls.

Tidig marsmorgon i Paris och Stella McCartney ska snart visa upp sin vinterkollektion. Det är dagens första visning och modellernas frisyrer är enkelt stylade med bara vatten. Snart fylls catwalken av svarta fuskskinnbyxor, jackor i mockaimitation och fuskläderväskor. Korta, rutiga filtklänningar och konformade bh:ar som putande detaljer på kamelfärgade jumpsuits, en femtiotalsdetalj som kan tolkas som en kommentar kring hur mycket friare samtida kvinnor tillåts uttrycka sin sexualitet.

Annons
X

Det är kläder för en kvinna som, enligt McCartney, är "naturligt sexig, naturligt självsäker och modern". I finalen dansar modellerna till George Michael-hiten Faith. Det är en modeskapare som inte räds att ta ställning.

– För mig handlar vegetarianism om etik, säger Stella McCartney till SvD Perfect Guide. Min mamma hade starka åsikter och vi förstod varför vi inte åt kött. Nu ser jag på det från flera perspektiv. Massmorden på miljoner djur är väldigt fel, såväl andligt och miljömässigt som etiskt.

Hur lyckas man bli en av världens mest framgångsrika modedesigners utan att använda äkta skinn? Stella McCartney, grundare av modehuset med samma namn och dotter till ex-Beatlen Sir Paul McCartney, har gjort just det.

Känd för sina feminina silhuetter och herrinspirerade plagg omsätter hennes modeimperium miljardbelopp. Hennes väska Falabella från 2010 är en ikon, trots att den är tillverkad i en blandning av återvunnen polyester och vegetabiliska oljor.

Ända sedan sin examensshow på Central Saint Martins i London 1995 har hon vägrat använda äkta skinn, päls eller fjädrar. Hon är vegetarian sedan barnsben och under uppväxten brukade pappa Paul utmana henne och syskonen att komma på ett alternativ till kött inför familjemiddagarna. Den där omtanken om människor, djur och natur har följt Stella McCartney genom livet.

undefined

Med sitt hjärtformade ansikte, sin porslinshy och sitt rödblonda hår påminner McCartney om både Grace Kelly och Pippi Långstrump. Sval och vacker av ett gynnat liv, men inte rädd för att ta ställning, oavsett om det gäller att kampanja mot bröstcancer och våld mot kvinnor eller att kritisera modeindustrins gammal-
modighet och miljöföroreningar. Men trots att hon är en pionjär inom hållbart lyxmode ser hon sig inte som en aktivist.

– Jag är modedesigner. Min främsta uppgift är att skapa vackra, åtråvärda kläder och accessoarer. Men jag kommer alltid att välja ekologiska material. Jag använder inga djurskinn eller pälsar, eftersom de har en stor negativ påverkan på jorden. Om jag kan vara miljövänlig utan att kompromissa med designen, då finns det ingen anledning att låta bli.

Resan mot den typen av valfrihet har varit tuff – trots att McCartney föddes in i strålkastarljuset och hade "allt". Utbuade kollektioner, skepsis mot den för inte så länge sedan föga hippa hållbarhetsidén och “pappas rika flicka"-stämpeln har förföljt henne. Examenskollektionen blev förstasidesstoff världen över efter att supermodellkompisarna Kate Moss, Yasmin Le Bon och Naomi Campbell syntes på catwalken.

Det rynkades på näsan när hon 1997, 25 år gammal, efterträdde Karl Lagerfeld på det franska modehuset Chloé. "Jag tycker att de borde ha tagit ett stort namn. Det gjorde de – men inom musik, inte mode. Låt oss hoppas att hon är lika begåvad som sin far", kommenterade Lagerfeld.

Det var hon. Med hjälp av assistenten Phoebe Philo, i dag succédesigner hos Céline, lyckades McCartney femdubbla omsättningen. Kläder för en avslappnad lyxbohem var framgångsformeln: silkiga trenchcoats, spets och stilettklackar, varvat med hästmotiv, 70-talsinspirerade jeans, pilotglasögon med diamantstjärnor och humoristiska t-shirtar.

Men trots att hon gjorde Chloé till Paris hetaste märke hade Stella McCartney större planer. 2001 såg hennes eget modehus dagens ljus.

– Jag funderade länge. Men till slut, efter en massa tvivel och oro – jag hade till och med panikattacker – insåg jag att självständiga personer är det jag beundrar mest. Så jag tänkte – det är jag!

undefined
Foto: Mary McCartney

Drömmen om att bli designer föddes tidigt.

– Jag älskade gamla filmer med Audrey Hepburn och Doris Day när jag var liten och blev besatt av kläderna. Annie get your gun var min absoluta favorit. Jag brukade titta på den och sedan prova kläder ur mammas garderob.

Uppväxten på en bondgård var en stor inspirationskälla, från föräldrarnas flamboyanta kläder till musiken som flödade. Efter studierna gick hon som lärling hos Savile Row-skräddaren Edward Sexton.

– Skrädderi är en del av mitt varumärkes DNA. Jag lärde mig massor under lärlingstiden: från att skära till och konstruera en ärm till betydelsen av material.

Trots fäblessen för herrskrädderi dröjde hennes första herrkollektion till i fjol.

– Män har ofta kommit fram till mig och sagt ’varför gör du inte herrkläder, när ska du börja med herr-kläder?’. När jag designade inspirerades jag av männen i mitt liv – som min man, min pappa och mina vänner. Men jag har också tittat på berömda män runtom i världen.

I dag lever Stella McCartney ett stilla liv. Kvinnan som en gång partajade sig genom Londonnätterna med Kate Moss är i dag en fyrabarnsmamma som alltid försöker vara hemma i tid till sagoläsningen. Med ett fullproppat schema och världen som arbetsfält är det en utmaning – men McCartney räds inte sådana.

Nyligen inledde hon ett samarbete med kaliforniska bioteknikföretaget Bolt Threads. Tillsammans har de tagit fram ett veganvänligt silke gjort av jäst, och den som besöker New York i höst kan se partnerskapets första plagg – en guldklänning i ett proteinbaserat garn – i utställningen Is Fashion Modern? på Museum of Modern Art.

Så länge McCartney driver på utvecklingen känns svaret på den frågan hoppfullt.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen