”Stelbenta lärare större problem än betygssystemet”

Foto: Anders Wiklund/TT

Det kvittar vilka styr­dokument för betygen som sjösätts så länge vi har lärare som lik­ställer kunskapskrav med ­enstaka prov och sedan inte ger eleverna chans till snar förbättring, skriver förstelärare Jonas Nilsson.

Under strecket
Publicerad
Jonas Nilsson

Jonas Nilsson

Foto: Privat
Annons

Många elever och deras föräldrar – ja även flera lärare – avskyr det ”nya” betygssystemet (2011) för grundskolan och gymnasieskolan. Det talas om att det är osmidigt och orättvist då en låg gradering inom ett ynka kunskapskrav kan dra ned terminsbetyget flera steg. Ja, det stämmer att man måste uppvisa minst en C-nivå inom samtliga kunskapskrav för att erhålla ­betyget C vid terminsslut. Fingret i luften och ”känslan” som exempel­vis mina egna lärare ­använde sig av i sin obestridliga autonomi duger inte längre, på gott och ont.

Annons
Annons
Annons