X
Annons
X
Gäst

Stefan Olsson: Svenskt stöd till Kremls lögnfabrik

Varför stöder svenska företag och kommunala organ som Dagens Samhälle den ryska desinformationen i Sverige, undrar Stefan Olsson.

Läs mer om Säkerhetsrådet
Canal Digital och Comviq annonserar hos RT, den ryska propagandakanalen.
Canal Digital och Comviq annonserar hos RT, den ryska propagandakanalen.

I samma stund som jag fick reda på att Turkiet hade skjutit ned ett ryskt stridsflygplan tänkte jag att jag ville höra den ryska sidan av saken. Jag tog min mobiltelefon och slog in rt.com i adressfältet på webbläsaren. Döm om min förvåning när jag fick upp en annons från Dagens Samhälle.

Föga anade jag att Sveriges Kommuner och Landstings tidning var annonsör i Kremls propagandaorgan. Dagens Samhälle är enligt mig en av Sveriges bästa tidningar och den är finansierad av kommuner och landsting, det vill säga av skattepengar. Hur kan det då komma sig att tidningen annonserar i RT, ryska statens "nyhets"-kanal?

Det är inte bara Dagens Samhälle som annonserar på RT utan även Canal Digital, Comviq och flera andra svenska företag. Olika annonser dyker upp i olika sammanhang beroende på om man sitter vid en dator, med läsplatta, eller som i mitt fall i mobiltelefonen.

Annons
X

Orsaken är att företagen köpt in sig på annonsnätverk på nätet. Det finns ett antal annonsnätverk att välja mellan och det man får är annonser som känner av vem läsaren är. I mitt fall konstaterade annonsören att jag befann mig i Sverige med en mobiltelefon.

Riktade annonser är en del av den nya mediemarknaden och jag har inga invändningar mot hur det fungerar. Det som jag undrar över är emellertid varför svenska företag köpt in sig på ett annonsnätverk som har RT som kund. Framför allt undrar jag varför Dagens Samhälle har gjort det.

RT, som förut hette Russia Today, är inget vanligt nyhetsmedium utan Kremls propagandakanal. Och som bekant är informationskrigföring ett av Rysslands viktigaste strategiska instrument. Ryssland har upprepade gånger visat hur skickligt det är på att använda mediala utspel för att vilseleda sina motståndare. Ofta är det rena lögner som läggs ut via RT.

Det ligger därför inte i Sveriges intresse att Dagens Samhälle eller något annat svenskt företag annonserar hos denna kanal, inte ens via ett internationellt annonsnätverk. Inga pengar bör gå till en propagandakanal som har udden riktad mot oss. I synnerhet inga skattepengar.

STEFAN OLSSON är säkerhetspolitisk kommentator, tidigare bland annat vid FOI och Frivärld. Hans förra artikel behandlade statsstödet till fredspropaganda mot staten.

Redaktionens lästips! Pågår försök till rysk statskupp även i Moldavien, undrar internationella medier.

Läs även

Annons
X
Annons
X

Canal Digital och Comviq annonserar hos RT, den ryska propagandakanalen.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X