Annons
X
Annons
X

Stefan Löfven: Mötet mellan elev och lärare avgörande för skolan

Mer dynamik mellan lärare och elever, mångfald i klasserna och färre studenter i varje klass. Det är receptet för svensk skola som Stefan Löfven tar med sig från förra veckans besök i New York.

Svenskamerikanske eleven Erik Tiersten-Nyman var en av dem som statsminister Stefan Löfven träffade vid sitt besök på en högstadieskola i Bronx. De engagerade lärarna och eleverna imponerade stort på Löfven som såg många delar han gärna skulle ta med sig till den svenska skolan.
Svenskamerikanske eleven Erik Tiersten-Nyman var en av dem som statsminister Stefan Löfven träffade vid sitt besök på en högstadieskola i Bronx. De engagerade lärarna och eleverna imponerade stort på Löfven som såg många delar han gärna skulle ta med sig till den svenska skolan. Foto: LINUS SUNDAHL DJERF

SVD I NEW YORK

Sharmin Shaikh, 16, går i elfte klass på The Bronx High School of Science och har just intervjuat Sveriges statsminister Stefan Löfven för skoltidningen.

– Jag ska bli läkare. Eller journalist, säger Sharmin.

Skolan hon går på, som har elever i årskurserna nio till tolv, gör att hon har bättre chanser än många andra amerikanska skolbarn. ”Bronx Science” är en av New Yorks högst rankade högstadieskolor, där 100 procent av de drygt 3 000 eleverna tar examen och som har ett ”college readiness index” på höga 94,1. I en rankning av 60 New York-skolor hamnade den på andra plats. Studenterna vaskas fram av skolan med hjälp av antagningsprov.

Annons
X

På väggen i korridoren innanför entrédörren hänger en plansch med en bild på Stefan Löfven. Sveriges statsminister besöker skolan som en del i ett New York-besök där Löfven även träffat FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon, förra utrikes­ministern Hillary Clinton och New Yorks ex-borgmästare Mike Bloomberg.

I höstbudgeten har regeringen lagt in en satsning på den svenska skolan som, enligt statsministern, ska minska storleken på klasserna samt även ta bort en del av lärarnas administrativa börda. Det ska ge mer tid till undervisning, enligt Löfven.

– Som jag sagt tidigare, låt proffsen vara proffs. Se på den här skolan, här skapas utrymme för lärarna att vara just lärare, de behöver säkert inte tänka så mycket på administration, säger stats­ministern till SvD.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Han tas med på rundtur genom ”Bronx Science”. I ett av klassrummen pågår en lektion när Löfven kliver in, åtföljd av fotografer, pressekreterare, säkerhetsvakter samt barn- och äldreminister Åsa Regnér (S). Läraren rör sig dynamiskt runt mellan katedern och bänkarna, skojar med den svenska regeringschefen och interagerar hela tiden med studenterna som sitter i grupper.

    Uppenbarligen gör besöket intryck på Löfven, som på rektorsexpeditionen efteråt slår fast att det är just sådan dynamik i undervisningen han är ute efter i svensk skola:

    – Det här mötet mellan lärare och elever, det är det vi har predikat under lång tid. Det är det som är avgörande. Min egen erfarenhet är ju den att när man sitter framför en engagerad och duktig lärare, det är då det händer. Lärare har berättat att de ser i ögonen på eleverna att, nu! där kopplar de, säger Löfven och knäpper med fingrarna för att accentuera hur polletten faller ned.

    Jag tror att när människor från olika bakgrund träffas så får du utveckling.
    Stefan Löfven.

    Gymnasieskolan i den här relativt välordnade delen av the Bronx, en av New Yorks fem stadsdelar, praktiserar en frågebaserad pedagogik, förklarar rektorn Jean Donahue: studenterna uppmanas att leta fram kunskap själva, snarare än att få den predikad av en lärare.

    – Vare sig det handlar om engelska eller historia eller något annat så försöker vi att arbeta så. Det handlar om att utveckla deras kritiska tänkande och få dem att ställa frågor, säger rektorn till SvD.

    Ändå kommer många av eleverna på ”Bronx Science” från ekonomiskt knappa förhållanden. New York är en i högsta grad delad stad sett till inkomst och 45 procent av eleverna har subventionerade matkuponger eftersom familjerna lever under fattigdomsgränsen.

    – Många är också immigranter, konstaterar Jean Donahue.

    Sharmin Shaikh har till exempel indiska föräldrar, men är född i USA. En annan av eleverna, Erik Tiersten-Nyman, 15, är svensk med svensk pappa och amerikansk mamma. Han har bott i USA i tio år, men är i Sverige på somrarna, berättar han.

    – Det är mitt andra år här. Det fina med den här skolan är att det finns så många möjligheter att läsa vidare sedan.

    Är det mycket prov och läxor?

    – Ja, det är ofta ganska mycket läxor. Kritiskt tänkande är en stor del av undervisningen här, säger Erik Tiersten-Nyman.

    Han blir snabbt en sorts maskot för Löfvens besök och får posera för fotograferna ihop med statsministern, som fått på sig en keps med texten ”Bronx Science”.

    – En sak som jag tar med mig härifrån är mångfalden, säger Löfven.

    – Jag tror att när människor från olika bakgrund träffas så får du utveckling. Ett plus ett blir mer än två, tre eller fyra, kanske ännu mer. Och det är vad studenterna här innebär, mångfald.

    Han imponeras också av de engagerade lärarna.

    – Den andra saken är interaktion mellan studenterna, och mellan studenter och lärare. Lärarna är uppenbarligen mycket bra här.

    Åtta av skolans studenter har genom åren fått Nobelpriset, deklarerar en annan plansch i korridoren.

    **Men rektorn har **en annan personlig favorit bland de studenter hon genom åren kunnat följa och vars karriärer ofta nått längre än någon kunde ana.

    – Han kom från en rysk invandrad familj och kunde ingen engelska. Här på skolan gjorde han ett avancerat forskningsprojekt om datorer, säger Jean Donahue till SvD inne på rektorsexpeditionen.

    Eleven, berättar hon, tog sig vidare till Massachusetts Institute of Technology, MIT, och jobbar numera i databranschen i Silicon Valley.

    – Och det mest fantastiska: han var helt döv sedan födseln. Men han kunde läsa på läpparna, först ryska och sedan engelska. Det räckte.

    Annons
    Annons
    X

    Svenskamerikanske eleven Erik Tiersten-Nyman var en av dem som statsminister Stefan Löfven träffade vid sitt besök på en högstadieskola i Bronx. De engagerade lärarna och eleverna imponerade stort på Löfven som såg många delar han gärna skulle ta med sig till den svenska skolan.

    Foto: LINUS SUNDAHL DJERF Bild 1 av 3

    Statsminister Stefan Löfven visar upp sin Bronx Science-keps som han precis fått i välkomstpresent, under sitt besök på Bronx High School of Science.

    Foto: LINUS SUNDAHL DJERF Bild 2 av 3

    Vid The Bronx High School of Sciens tar 100 procent av eleverna examen, trots att många kommer från knappa förhållanden. Åtta Nobelprisvinnare har gått vid skolan.

    Foto: LINUS SUNDAHL DJERF Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X