Annons

Stefan Larsson: ”Jag har dränkt mig själv i teater ”

Stefan Larsson är dubbelaktuell som regissör, bland annat med ”Macbeth” på Maxim i Stockholm. Han tycker att det är modigt av en privat teater att satsa på seriös dramatik. Under sina år som teaterchef i Danmark har han sett hur det kommersiella tänkandet slår igenom alltmer på repertoaren, där musikaler drar publik.
Stefan Larsson är dubbelaktuell som regissör, bland annat med ”Macbeth” på Maxim i Stockholm. Han tycker att det är modigt av en privat teater att satsa på seriös dramatik. Under sina år som teaterchef i Danmark har han sett hur det kommersiella tänkandet slår igenom alltmer på repertoaren, där musikaler drar publik. Foto: Carl Bredberg

Den utsatta, rasande Medea och den maktgalne Macbeth – i höst är regissören Stefan Larsson aktuell med två våldsamma klassiker. ”De visar att människans känslomässiga utveckling är noll. Vi är ännu rätt primitiva – och det kan göra mig uppgiven”, säger han till SvD:s Anna Ångström.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Med stigande ålder har Stefan Larsson lättare att få distans till recensionerna. Men det allra första erkännandet kommer han aldrig att glömma, säger han: när hans roll som skinhead i "Gatan" på Teater Galeasen imponerade på SvD:s kritiker. ”Jag blev så lycklig att jag storgrät.”

Foto: Carl Bredberg Bild 1 av 1

2016 är ett riktigt Medea-år på både stora och små scener i Sverige. Och inte minst för Stefan Larsson, som i vintras satte upp Daniel Börtz nyskrivna opera på Kungliga Operan med Emma Vetter i titelrollen. Nu i höst blir det Dramatenpremiär på hans dansk-svenska uppsättning av Euripides drygt 2400-åriga, alltjämt aktuella drama som spelades i våras på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn, där Larsson är konstnärlig ledare till oktober.

Båda Medeorna fick lysande recensioner. Livia Millhagen hyllades av danska kritiker som ”förkrossande bra” och ”svindlande intensiv”, och Emma Vetter tilldelades Svenska Dagbladets operapris. Att iscensätta opera var nytt för Stefan Larsson, som fick förhålla sig till Börtz musikaliska tolkning av myten om kvinnan som offrar allt för sin make Jason, flyr till ett nytt land och sviks av honom. I desperation dödar hon deras barn.

Annons
Annons
Annons