Annons
X
Annons
X
Motor
Analys

Jonas Fröberg: Statusen lämnade bilbranschen

Bilbolagen har talat tyst om de verkliga orsakerna till Europas bilkris: Internet – som förändrat transportbeteenden i grunden för ungdomar som slutat att se bilar som statussymboler. Och den riktigt dåliga nyheten: Utvecklingen går inte går att stoppa.

Torgny Wallin tog bilen – en grå Ford Anglia – från Skellefteå till Stockholm en sommar 1945. Med sig hade han tältet och kompisen Roland Christell som tog bilden.
Torgny Wallin tog bilen – en grå Ford Anglia – från Skellefteå till Stockholm en sommar 1945. Med sig hade han tältet och kompisen Roland Christell som tog bilden. Foto: ROLAND CHRISTELL

KÄNSLIG HEMLIGHET

Det är sommar 1954. En grå, näpen Ford Anglia står på en svensk åker. Ett litet tält står bredvid. Den 20-åriga Torgny Wallin poserar stolt för Roland Christell på semesterresan från Skellefteå till Stockholm. Bilen är i centrum. Står för frihet, mobilitet – och status.

Jag tittar länge på en av läsarbilderna till vår
Bil&Motorbilaga. Det är hjärtskärande att se hur viktig bilen var på 1950-talet. En familjemedlem. Som älskades.

Nu faller bilmarknaden i Europa hårt. Från nära 15 miljoner bilar toppåret 2007 ner 11,8 miljoner bilar i år, enligt analysfirman LMC Automotive – som siar att nästa år blir ännu sämre.

Annons
X

Vad beror då krisen på? Och vad kan man göra åt den?

I fem år har svaren kommit sömngångaraktigt från bildirektörerna: Lågkonjunktur, för låga skrotningspremier, för höga skatter, ungdomsarbetslöshet.

Men det är bara en del av förklaringen. Sanningen är betydligt brutalare.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Bilar är inte längre en statussymbol. Folk föredrar Ipad-skärmar eller smartphones framför bilar.

    Orden kommer inte från en ordrik framtidskonsult på Kairos Future. Det är Arnaud Deboeuf, i Renaults ledningsgrupp, som helt nyligen tog bladet från munnen.

    Det går nämligen inte längre att blunda. Konsultbolaget TNS gjorde nyligen en global studie som sade att unga alltmer ser bilar som redskap – inte drömmar eller status. Och andelen unga hushåll utan bil i Tyskland har ökat från 20 procent 1998 till 28 procent 2008. Sedan finns det ytterligare en starkt påverkande faktor: Internet.

    Den ansedda analysfirman JD Power djupdök 2010 i hundratusentals ”konversationer” på bilrelaterade sajter, twitter och Facebook. De ville veta varför tonåringar (12-18-åringar) och unga vuxna (22-28-åringar) väljer bort bilar.

    Läsningen borde vara obligatorisk i bilbolagens ledningsgrupper. Förutom ekonomi väljer unga bort bilar för att de i stället möts ute på nätet, enligt LA Times. Dessutom tar allt färre unga körkort i dag – och flyttar i stället in till städerna. Enligt OECD kommer 86 procent av den rika befolkningen i världen att bo i storstäder år 2050 – mot 77 procent 2010.

    Urbaniseringen betyder en explosiv ökning av ett annat fenomen: bilpooler, där en bil i en bilpool i praktiken ersätter 15 nybilsköp, enligt the Economist.

    Enligt David Blanchflower, ekonomiprofessor på Dartmouth College i New Hampshire, ändras en hel generation ungas attityder till bilägande blixtsnabbt med bilpoolerna.

    Den sammantagna slutsatsen är självklar: Nedgången i västvärlden är inte konjunkturell utan strukturell.

    Som en sista saltladdning i såret kommer informationen att antal totalt körda kilometer med bil började falla i västvärlden redan 2007 – innan bilkrisen kom.

    Så – vad ska då bilbolagen göra? Förutom att försöka sälja bilar i Kina.

    Anpassa sig, är det enkla svaret.

    Bilar är inte längre en statussymbol. Folk föredrar Ipad eller smartphones.
    Arnauld Deboeuf, Renault.

    Satsning på prestigelösa billigare bilar lönar sig, i takt med att bilen som statussymbol försvinner. Märken som Dacia, Skoda, Hyundai och Kia ökar i det tysta. Sedan toppåret 2007 har bilförsäljningen minskat i Europa med nära en fjärdedel – 21 procent. Samtidigt har Kia ökat med 16 procent.

    BMW är i princip det enda bilbolaget som tycks ha haft omvärldsbevakningsradarn på. Det har startat en helt ny division som satsar på mobilitet i bredare bemärkelse – som de i år lägger 100 miljoner dollar på. Bland annat genom att köpa bolaget ”My City Way” i New York, som erbjuder realtidsuppdateringar på mobilen om taxi-, bil- och tunnelbanetrafik.

    Hade vi tagit en semesterbild i dag med Roland Christells barnbarn hade den antagligen sett ut så här: De hade suttit på ett café invid Nytorget på Söder i Stockholm – med varsin Ipad, invid två svindyra cyklar. 60 procent av befolkningen i åldern 18-24 år i Stockholms län saknar nämligen körkort.


    LÄS MER:
    Enkät: Så säger de unga vuxna

    Testa dig i våra motorquiz

    Quiz: Känner du igen bilmärket? quiz.svd.se Quiz: Vad vet du om lyxjakter? quiz.svd.se Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm svd.se Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp svd.se Webb-tv: Finns ”Bubblan” i Beetle? svd.se Quiz: Vad kan du om Saab? quiz.svd.se
    Annons
    Annons
    Annons
    X

    Torgny Wallin tog bilen – en grå Ford Anglia – från Skellefteå till Stockholm en sommar 1945. Med sig hade han tältet och kompisen Roland Christell som tog bilden.

    Foto: ROLAND CHRISTELL Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X