X
Annons
X

Stationen Stockholm City växer fram

Nu på tisdag öppnar t-banans blå linje helt igen, så att tågen går till T-centralen och Kungsträdgården. Samtidigt har en volym på motsvarande tio hötorgsskrapor sprängts ut 40 meter ner under marken för den nya pendeltågsstationen Stockholm City.

– Håll för öronen! Nu kommer det! ropar Martin Klint från NCC till ett tjugotal journalister som står runt honom i skyddshjälm för att titta på det nya perrongbygget i det östra plattformsrummet för pendeltågen som ska gå under blå linjen.

Så brakar det till i berget som om en jumbojet försöker lyfta längre bort i tunneln. Explosionerna pågår en lång stund och känns i hela kroppen. 400 kilo flytande sprängämne seriekopplas i mindre laddningar och smäller som en bombmatta. Sedan går brandlarmet igång och tutar en lång stund, men ingen bryr sig.

Det är sju svajiga våningsplan av hopskruvade metalltrappor ner till tunneln där pendeltågsstationen Stockholm City ska vara klar 2017. Miljön liknar mest Morias gruvor i Sagan om ringen. Här är lerigt och luften luktar fuktigt unket. En byggarbetare med pannlampa närmar sig i det disiga ljuset ovanpå en hög av sprängsten. Just innan sprängningen sker kommer en bil kommer farande från Riddarholmshållet i tunneln.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 6

Den offentliga utsmyckningen av Centralens blå tunnelbaneperrong gjordes 1975 av Per Olof Ultvedt. Det är blå bladrankor och blommor på blå och vit botten. På en vägg finns silhuetter av de arbetare som var med och byggde stationen. Under den senaste avstängningen har man nu renoverat alla målningar så att allt ser nytt ut. På tisdag släpps trafiken på som vanligt igen.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 6

Delar av perrongen vid den blå linjen på Centralen hänger nu som en bro. Under sig har resenärerna ett annat schakt på tio femton meter utan att veta om det. Den bro som spåren först löpte på ersattes senare av en betongbro. Hela stationen har fått spåren sänkta för ökad tillgänglighet. En sista putsning ska ske innan stationen öppnar på nytt.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 6

Martin Klint från NCC guidar runt nere i de stora schakten där citybanan ska gå. 85 procent av det berg som ska sprängas bort är nu utsprängt och den delen av arbetet är snart färdig. Det återstår sprängningar vid Riddarholmen och vid Odenplan innan allt är klart. Sprängningarna ska vara helt färdiga före nästa sommar. Här är ett schakt på nästan 60 meter som går tio meter ner. Det ska bli en biljetthall under Vasagatan och gatan bärs nu upp av stora stålpelare.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 4 av 6

Det blåa i taket uppe till höger var tidigare ett tak som blå linjens passagerare passerade under. Nu har deras anslutning ändrats och stora betongbroar stödjer tunnelbanan som går ovanpå den kommande pendeltågsstationen. Tunneln som är fylld av byggnadsställningar vetter mot Odenplan, medan den åt andra hållet löper mot Riddarholmen. Arbetet här nere blir färdigt först 2017.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 5 av 6

Martin Klint från NCC förvarnar om att rökgasen som kommer efter sprängningen är ofarlig, den bara luktar illa. Han ger stränga order om att hålla ihop gruppen och inte gå vilse i tunnlarna. I värsta fall har alla ett chip i sin besöksbricka så att en person kan lokaliseras om han eller hon kommer bort. Alla journalister håller lydigt för öronen på given order och det visar sig vara mer än behövligt inför det oerhörda dån som uppstår i berget när sprängningen sker.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X