Annons
X
Annons
X

Station City kan behöva ritas om

I skuggan av Nya Slussen har det blåst upp en strid om Citybanans nya stationshus på Vasagatan. Länsstyrelsen anser att höghuset som ska bli dubbelt så högt som grannhusen hotar riksintresset. Nu måste huset troligen ritas om.

(uppdaterad)
Foto: SKISS: JERNHUSEN

Stockholm förskingrar innerstadens riksintressanta kulturmiljö. Det menar länsstyrelsen som tar Stockholms höghusvänliga allianspolitiker i örat.

Formellt är det stadsbyggnadskontoret som kritiseras för en ny detaljplan vars syfte är att ge Stockholm en ny höghusikon i 13 våningar framför Centralstationen.

Kritiken mot huset på Station City är hård:

Annons
X

•Vasagatans normala femvåningshöjd bryts och samspelet med omgivande hus är dåligt.

•Sett från norr förminskas det pampiga Centralposthuset som är byggnadsminne.

•Höghuset slår knock out på den historiska Centralstationen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    •Delar av Klara kyrka skyms.

    •Klassiska Stockholmsvyer påverkas till det sämre (från Monteliusvägen och Riddarholmen).

    –Det borde gå att utforma en ny stationsbyggnad som blir en pärla för Stockholm och som samtidigt är i samklang med Centralstationen och andra byggnader i omgivningen, säger arkitekten Ragnvi Josefsson på länsstyrelsen.

    Länsstyrelsen anser att höga hus ska undvikas i stadens äldre, centrala delar och på andra platser där det blir inverkan på stadssilhuetten – om det inte finns mycket starka skäl.

    Platsen för en ny stationsbyggnad har diskuterats sedan 2007. Planen är att det modernistiska punkthuset med Scandic hotel ska rivas. Början på en byggrop syns redan i hörnet Vasagatan–Klarabergsgatan.

    Av sina egna arkitekter – däribland Göran Ekeroth – beskrivs det planerade stationshuset som en ”hög solitär i stadslandskapet” som under nätterna förvandlas till en lysande ”lykta” med ”väggar av glas som exponerar innehållets aktiviteter, lyser upp och ger social närvaro samt överblick av omgivningen”.

    Men länsstyrelsen kräver argument för att ett underjordiskt transportsystem måste ha ett 51,2 meter högt stationshus. Man konstaterar att Citybanans stationshus hade rymts inom nuvarande detaljplan, och att bottenvåningens funktion som entré till Citybanan inte räcker som motiv för en så stor förändring av stadsbilden.

    Man ifrågasätter också att det nya stationshuset ska ha dubbelt så stor volym som det rivna huset. Ytterst kan länsstyrelsen riva upp Stockholms planer.

    Även Skönhetsrådet är kritiskt. I jämförelse kommer Centralstationen att upplevas som en liten ”grindstuga”, skriver man i sitt remissvar. Ytterligare invändningar, över att Station Citys fasader tillåts ”kraga ut” som ”tak” över trottoarerna, klubbades i torsdags i kulturnämnden.

    Fastighetsägaren Jernhusen – som bland annat äger Cityterminalen och Centralstationen – är överraskad av kritiken och befarar nu att Citybanan försenas.

    –Vi menar att byggnadens gestaltning och innehåll är en helhet. Därför är det svårt att säga att en enskild del av huset går att ändra. Huset är ritat i samarbete med staden, Citybanan och Scandic, säger Ann Wiberg, chef för ”Stadsprojekt” hos Jernhusen.

    Länsstyrelsen har dock tolkningsföreträde över kommunen och exploatörerna om vad som skadar ett riksintresse. Nu måste staden enas med Jernhusen om en bearbetning – som helst ska kunna diskuteras i Stadsbyggnadsnämnden den 29 mars.

    I stadsbyggnadsnämnden har höghuset haft stöd av MP, M, S och V. Ett ännu högre hus har förespråkats av C och KD, men FP ville bygga lägre.

    –Det är illa när en stor statlig fastighetsägare som Jernhusen vill hårdexploatera i ett sådant här läge. I förlängningen handlar det här om många hus i Stockholms city, säger Björn Ljung (FP) i stadsbyggnadsnämnden.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: SKISS: JERNHUSEN Bild 1 av 4

    Station City som en voluminös glänsande kub får bakläxa.

    Foto: SKISS: JERNHUSEN Bild 2 av 4
    Foto: SKISS: JERNHUSEN Bild 3 av 4
    Foto: SKISS: JERNHUSEN Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X