Annons

”Staten måste ta ansvar för ett tillgängligt 112”

Operatör på SOS Alarm på Malmskillnadsgatan i Stockholm.
Operatör på SOS Alarm på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vi kräver att staten ger SOS Alarm AB uppdrag att tillhandahålla tjänsten SMS112 omgående även för den som inte på förhand har registrerat sitt nummer, skriver Jonathan Sohlmér och Jonathan Elebjörk Wahlström på Unga Hörselskadade.

Publicerad

I Sverige har vi det nationella nödnumret 112 i händelse av nödsituation. SOS Alarm som driver larmnumret ägs av alla medborgare gemensamt, genom staten och Sveriges kommuner och landsting. Trots att SOS Alarms uttalade vision och syftet med 112 är “ett tryggare Sverige för alla” kan det för vissa grupper vara svårt – för att inte säga omöjligt – att ringa och larma.

För att du som är döv, tal- eller hörselskadad ska kunna larma genom 112 finns i dag tjänsten SMS112. För att kunna använda SMS112 behöver du i dag registrera ditt nummer på förhand. Om du inte har registrerat dig kan du inte heller larma genom SMS. Detta enligt ett riksdagsbeslut som även begränsar vilka som får använda tjänsten.

Jonathan Sohlmér och Jonathan Elebjörk Wahlström

Foto: Pressbilder Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons