Annons

”Staten bör se till att Österleden byggs”

Stockholms besked att inte medfinansiera en Östlig förbindelse tydliggör problematiken för modellen med regional och kommunal medfinansiering. Nästa regering bör snarast ge Trafikverket i uppdrag att återuppta projekteringen, skriver Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

Under strecket
Publicerad
Trafikverkets huvudanalys pekar på en trafiktillväxt mellan 2014 och 2040 på cirka 40 procent för Stockholmsregionen, skriver debattören.
Trafikverkets huvudanalys pekar på en trafiktillväxt mellan 2014 och 2040 på cirka 40 procent för Stockholmsregionen, skriver debattören. Foto: Tomas Oneborg

Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och det är framför allt ytterstaden som växer. Behovet av att resa från den södra delen av staden till den norra och vice versa ökar. Men vad hände med Östlig förbindelse? Beskedet att Östlig förbindelse än en gång fastnat i politiska processer är allvarligt för regionens framtid. Agerandet skapar ett demokratiskt problem eftersom inte bara en stor majoritet av medborgarna utan även en stor majoritet av de folkvalda vill ha en komplett ringled. S, M, SD, KD, C och L vill ju bygga.

Trafikverkets huvudanalys pekar på en trafiktillväxt mellan 2014 och 2040 på cirka 40 procent för Stockholmsregionen, skriver debattören.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Ulf Perbo.

Foto: Pressbild Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons