Annons

”Staten ska inte ta över kommuners skolansvar”

Ökade statliga insatser för skolan är naturligtvis tacksamt för kommunerna. Det innebär att staten fortsätter att försöka ut­föra kommunens uppdrag som huvudman. Men staten ska inte ta över kommuners ansvar för skolan, skriver Gunnar Iselau, tidigare undervisningsråd.

Under strecket
Publicerad

Staten och kommunerna har helt enkelt bytt uppdrag. Kommu­nerna har övertagit statens uppdrag att sätta målnivån. Målen har i praktiken sänkts, ofta till att ­endast uppnå ”riksgenomsnittet”. Samtidigt har staten tagit över kommunens huvud­mannaansvar att följa och göra insatser för att öka kvaliteten i kommunens skolor, skriver Gunnar Iselau.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Gunnar Iselau

Foto: PrivatBild 2 av 2

Staten och kommunerna har helt enkelt bytt uppdrag. Kommu­nerna har övertagit statens uppdrag att sätta målnivån. Målen har i praktiken sänkts, ofta till att ­endast uppnå ”riksgenomsnittet”. Samtidigt har staten tagit över kommunens huvud­mannaansvar att följa och göra insatser för att öka kvaliteten i kommunens skolor, skriver Gunnar Iselau.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Staten och kommunerna har helt enkelt bytt uppdrag. Kommu­nerna har övertagit statens uppdrag att sätta målnivån. Målen har i praktiken sänkts, ofta till att ­endast uppnå ”riksgenomsnittet”. Samtidigt har staten tagit över kommunens huvud­mannaansvar att följa och göra insatser för att öka kvaliteten i kommunens skolor, skriver Gunnar Iselau.
Staten och kommunerna har helt enkelt bytt uppdrag. Kommu­nerna har övertagit statens uppdrag att sätta målnivån. Målen har i praktiken sänkts, ofta till att ­endast uppnå ”riksgenomsnittet”. Samtidigt har staten tagit över kommunens huvud­mannaansvar att följa och göra insatser för att öka kvaliteten i kommunens skolor, skriver Gunnar Iselau. Foto: Lars Pehrson

Nu är ännu ett läsår tillända. Präglat av en utbildningsministers intensiva insatser för öka kvaliteten i skolorna. Som varje år. Vare sig ministern hetat Baylan, Björklund eller Fridolin. Sett tillbaka kan man konstatera att aldrig har väl Sveriges olika utbildningsministrar initierat så många insatser till så stor kostnad med så liten effekt för elevernas lärande, som under de senaste 20 åren.

Annons
Annons
Annons