Annons
Recension

Markisinnan de SadeStarkt skådespeleri i kvinnodrama

Gil de Melo Nascimento, Livia Millhagen, Marie Göranzon och Maria Bonnevie i ”Markisinnan de Sade” på Elverket, Dramaten.
Gil de Melo Nascimento, Livia Millhagen, Marie Göranzon och Maria Bonnevie i ”Markisinnan de Sade” på Elverket, Dramaten. Foto: ROGER STENBERG
Under strecket
Publicerad

Till skillnad från Godot dyker Markis de Sade faktiskt upp i slutet. På Elverkets scen berättar Mia Bensons Charlotte med viss tillfredsställelse hur han ser ut. I hennes ögon har han med råge förlorat sin pojkaktiga charm. Publiken får aldrig se honom, men han står hela tiden i centrum i sin fängslade och fängslande frånvaro.

Stefan Larsson har alltså satt upp en pjäs, där sex kvinnor under närmare tre timmar talar om en man. Den varudeklarationen gjorde att jag aldrig såg Ingmar Bergmans numera legendariska uppsättning av Yukio Mishimas ”Markisinnan de Sade”, ihågkommen för sina lysande skådespelerskor och Charles Korolys klänningar.

Annons
Annons
Annons