Recension

UnfoldingStarkt, politiskt och poetiskt

Akram Zaataris bilder formar sig till en tankeväckande exposé över Libanons nu och nära förflutna. Utställningen på Moderna museet fångar livets poetiska och politiska aspekter - och lämnar många tankar om man ger den tid.

Under strecket
Publicerad
Akram Zaatari: Letter to A Refusing Pilot, 2013 © Akram Zaatari.

Akram Zaatari: Letter to A Refusing Pilot, 2013 © Akram Zaatari.

Annons

På en vägg i första rummet hänger ett par stora svartvita fotografier, tagna för länge sedan. Det ena fotot föreställer en kvinna, men bilden är repad på ett närmast aggressivt vis, som om den hade utsatts för rituellt våld. Den andra bilden föreställer en kraftig man i shorts som står i en obegriplig utomhusmiljö. Jag förstår att bilderna är hämtade ur arkivet Arab Image Foundation som konstnären Akram Zaatari var med och grundade för snart 20 år sedan. Kanske är de tagna av Hashem el Madani, som drev porträttateljén Studio Shehrazade i staden Saida i Libanon redan på 1950-talet.

Ändå är det inte dessa laddade och lite gåtfulla bilder som griper tag i mig, utan filmen som visar hur Akram Zaatari och den åldrade Hashem el Madani tittar på en laptopskärm – kanske på bilder från det arkiv som bägge har del i. De sitter blickstilla och verkar länge endast ha skärmen som ljuskälla. Efter ett tag bryter dock allt mer ljus in i rummet, troligen en fotostudio, och mot slutet är det som om en konsert pågår bakom de oberörda männen. Under filmen spelas också suggestiv arabisk musik.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons