Annons

BlodhovKusligt när våldtäkten sargar ett hjärta

”Blodhov” är en monodram skriven för Lena Willemark och Ensemble recherche, en av Europas främsta ensembler på ny musik, baserad i Freiburg.
”Blodhov” är en monodram skriven för Lena Willemark och Ensemble recherche, en av Europas främsta ensembler på ny musik, baserad i Freiburg. Foto: Francis Löfvenholm

Folksångerskan Lena Willemark lyser i Karin Rehnqvists monodram ”Blodhov”. Verket ger övergreppet mytens form och ställer viktiga frågor.

Under strecket
Publicerad

Hur överlever man en våldtäkt, och kan konsten skildra övergrepp? Blicken blir lätt voyeurens, som kränker den utsatta på nytt genom att se på skildringen av övergreppet. Men den största svårigheten – som också blir den konstnärliga ingången – är offrens oförmåga att sätta ord på det som hänt dem, något som metoo-rörelsen gjort tydligt. Så sent som häromdagen avbröts förhandlingarna i rättegången mot Harvey Weinstein, då åklagaren pressade ett nyckelvittne till sammanbrottets gräns.

Våldtäktsskildringarna i musikdramatiken är få: Benjamin Brittens ”Våldtäkten på Lucretia” utgör undantaget. Att tonsättaren Karin Rehnqvist, med sin förankring i feminism, folkmusik och myt, skulle tackla ämnet känns givet, efter verk som ”När korpen vitnar” eller ”Raven chant”. Hon gav sig i kast med isländska Gerður Kristnýs bearbetning i diktform av en text ur Eddan långt före metoo, i ett laborativt samarbete med Lena Willemark och Ensemble recherche som fick sitt uruppförande i maj 2019 vid Point Festival i Göteborgs. I torsdags var det så dags för publiken i Stockholm att få möta monodramen ”Blodhov.” 

Annons
Annons
Annons