Annons

MediterraneaStarkt drama om flykten över Medelhavet

Koudous Seihon och Alassane Sy.
Koudous Seihon och Alassane Sy. Foto: edge Entertainment
Publicerad

Lastbilarna är fyllda över bristningsgränsen, plastpåsar hänger likt klasar i lager på lager på bilens sidor där den mödosamt stretar fram i den obarmhärtiga hettan. Vännerna Ayiva och Abas har lämnat Burkina Faso, fast beslutna att företa den långa, oftast direkt livsfarliga rutten genom den vidsträckta Saharaöknen. Inledningen till Jonas Carpignanos ”Mediterranea”, som belönades med inte mindre än tre priser på Stockholms filmfestival 2015, bland annat för Bästa regidebut och Bästa manliga huvudroll, är som ett koncentrat av den italienska journalisten Fabrizio Gattis hyllade reportageroman ”Bilal”. Men om fokus i ”Bilal” var själva resan vill Carpignano i ”Mediterranea” skildra livet i det nya landet.

Ayiva och Abas överlever färden, vars sista del består av vidriga skräckfyllda timmar till havs, och hamnar till slut i Rosarno i sydvästra Italien. Befriande med ”Mediterranea” är frånvaron av moralism; människorna är sammansatta personer som gör rätt och fel. Ayiva hade lätt kunnat reducerats till den duktige, underdånige främlingen då han bestämmer sig för att ignorerar de rasistiska förmännen på apelsinodlingen och i stället arbeta hårt i förhoppning om att det ska löna sig. Samtidigt som han inte tvekar att stjäla en resväska för att få tag i kläder som värmer välbehövligt i den italienska natten. Men vännen Abas går inte med på de slavliknande arbetsförhållandena utan vill försöka tillskansa sig samma rättigheter som de italienska medborgarna: medborgare som i sin tur visar upp en sällsynt brutal rasism som eskalerar i skissartade, inte helt lyckade demonstrationsscener.

Annons
Annons
Annons