Stark utveckling för svensk detaljhandel

Maj blev årets hittills starkaste månad för detaljhandeln. Även om inledningen på året varit svag tror HUI på en starkare avslutning, vilket ger en god utveckling för helåret.

Under strecket
Publicerad
Annons

Statistiken från SCB och HUI, Handelns Utredningsinstitut, visar på stora skillnader mellan branscherna. Medan livsmedel steg med endast 1,2 procent i löpande priser, jämfört med maj förra året, ökade sällanköpshandeln försäljningen med drygt 10 procent.

– Gör-det-själv-trenden är stark, säger Carl Eckerdal som är ut- redare på HUI. Järn- och bygghandeln ökade sin försäljning med nästan 25 procent i maj.
Den privata konsumtionen är viktig för varje lands konjunktur. Den svaga siffran för svensk tillväxt under första kvartalet för-vånade alla bedömare och berodde till stor del på svag privat konsumtion trots god ökning för de disponibla inkomsterna.
Men HUI tror på en bättre fart framöver med fortsatt goda investeringar, hyfsad export och ökad privat konsumtion. Deras prognos för BNP-tillväxten i år landar på 2,4 procent och för 2006 på 2,6 procent. Carl Eckerdal medger att osäkerheten är stor och kallar sin egen prognos ”för något av en glädjekalkyl”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons