X
Annons
X
Scen
Recension

Maskeradbalen Stark sagoladdning i ny version av Maskeradbalen

Premium

Malmöoperans nya version av Verdis "Maskeradbalen" har blivit en sagoberättelse i obestämd historisk miljö, med flott scenografi och flödande italienska melodier, skriver Bo Löfvendahl.

Ewa Wolak och Oksana Kramareva som Ulrica  Amelia i ”Maskeradbalen” på Malmö opera.
Ewa Wolak och Oksana Kramareva som Ulrica Amelia i ”Maskeradbalen” på Malmö opera. Foto: Malin Arnesson

Bara tio år har gått sedan förra ”Maskeradbalen” i Malmö, då en omtalad version av Peter Oskarson lät berättelsen om mordet på Gustav III handla om Olof Palme. Det var en tydligt politisk läsning, aktuell genom att det då hade gått tjugo år sedan det olösta mordet. Nu har det gått ytterligare ett decennium och fallet är fortfarande inte löst.

Giuseppe Verdis librettist Antonio Somma byggde ursprungligen på en text av Eugene Scribe, som användes till Aubers opera om Gustav III redan 1833. Men att beskriva ett mord på en kung var på 1850-talet ytterst känsligt och Verdi tvingades flytta sin historia till det från Europa så avlägsna Boston, trots att de politiska intrigerna är helt underordnade svartsjukedramat.

Ewa Wolak och Oksana Kramareva som Ulrica Amelia i ”Maskeradbalen” på Malmö opera.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X