Recension

SkuggbiografierStark pjäs om tyranni i idyllen

Under strecket
Publicerad
Annons

”Skuggbiografier” heter en ny kortpjäs av Lars Norén, en timslång skildring av en familj där alla tafatt och plågat rör sig runt en hemlighet, ett absolut tabu. Fadern, eller styvfadern eftersom han kallas Filip av barnen, har uppenbarligen utsatt båda för incest. Skammen får familjen att isolera sig. En dag får sonen, 15 år, ensam köra bilen till macken. En olycka äger rum och pojken hamnar på ungdomsanstalt. Här förändras livet för honom, det första straffet, medfångar och miljön leder honom till fortsatt, grov brottslighet. Nu kommer han för att vara med när Filip dör, försvagad av en förlamning som drabbar musklerna.
Lars Norén lägger bara antydningsvis fram handlingen. Den första scenen berättar hur sonen, Magnus, kommer på permission från det som vi antar är en anstalt. Den andra scenen är en återblick
före olyckan, Filip kör med familjemedlemmarna och lägger beslag på barnen via olika aktiviteter.
Slutscenen beskriver hur alla samlas vid den sjuksäng där Filip kämpar för sitt liv. Han viskar fram ett sluddrigt förlåt - men allt är försent. Magnus är cementerad i sin kriminella identitet. Dottern Rebecka ska flytta till Göteborg för att slippa allt skvaller. Modern är urholkad av sin medskuld. Filip har sexualiserat hela sin familj, en lägerkommendant som hämtad från en Pasolinitext.
Scenografen Jan Öqvist har skapat en altan som mest av allt liknar ett apberg: ett dött träd med röda klätterrep, traktordäck som gungor, en viloplats av metall ovanför scenen. En kombination av instängd bakgård och fängelsecell.

Björn Melander har iscensatt pjäsen som ett symbolladdat kammarspel. Magnus kommer hem som ett hot, all närhet är borta. Barnet har blivit man, med kryptonazistiska tatueringar, snaggat hår och en otäck kyla. Jakob Fahlstedt gör en bild av någon som långsamt skär bort alla känslor. Melander låter
honom ofta sitta på sin mc - en fallisk symbol, som visar vem som tagit över makten. Håkan Skoog som Filip använder idrotten som alibi för sin kontroll över Magnus. Skoog är en intressant blandning av tyranni och svaghet.
Filip slänger åt hustrun, spelad av Marianne Jansson, ett raff-set när han kommer hem - ett tecken på deras problem med sexlivet. Dottern Rebecka, gestaltad av Anna Sjöholm, verkar vara den som klarast sig bäst. Hon tyr sig till sitt jobb och sjunger poplåtar som färgas av smärta.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons