Stark kritik mot Klarna – lockar till konsumtionslån

Kunden måste scrolla långt ner för att betala med banköverföring eller bankkort hos Klarna. Organisationen Sveriges Konsumenter menar att bolaget lockar konsumenter med onödiga konsumtionslån.

Samtidigt riktar Konsumentverket kritik mot företaget.

Under strecket
Publicerad
Klarna får dubbel kritik – från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket.

Klarna får dubbel kritik – från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket.

Foto: Claudio Bresciani/TT
Annons

Sveriges Konsumenter har gjort en egen granskning av hur Klarna presenterar sina betalningsalternativ till kunder som handlar online. Organisationen är kritisk och menar att företaget i flera steg försöker få konsumenten att välja kreditbetalningar framför att betala direkt.

– Det är bra att det finns olika sätt att betala för konsumenten, men vi har sett att det ökande antalet konsumtionslån kan leda ner i en negativ skuldsättningsspiral där konsumenter lätt kan handla på kredit fast de inte har råd, säger Hannes Anagrius på Sveriges Konsumenter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons