Annons
X
Annons
X

Stark kampanj räckte inte för S

Alliansen vann valrörelsen 2010. En ny undersökning visar att de borgerliga bäst lyckades mobilisera väljare. Ändå är det Socialdemokraterna som är de mest professionella kampanjmakarna, enligt boken Kampen om opinionen.

I nästa vecka lägger regeringen Reinfeldt sin valårsbudget. Det blir upptakten till det som Jesper Strömbäck, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, kallar för den långa valrörelsen.

I boken ”Kampen om opinionen – politisk kommunikation under svenska valrörelser” har forskarna kartlagt rörelserna bland väljarna under de sista månaderna före valet 2010.

– Under valrörelsen var det 17 procent som bytte parti. Det visar att det under de sista veckorna finns en stor möjlighet för partierna att påverka väljarna, påpekar Jesper Strömbäck.

Annons
X

Det visar sig att kampanjerna i valrörelsens slutskede med stor sannolikhet fick effekt.

– Alliansen lyckades fånga en betydligt större andel av sina potentiella väljare. I maj hade de borgerliga 13 procent av den gruppen, den växte till 82 procent, förklarar Jesper Strömbäck.

Till saken hör också att Alliansen inte bara fick de borgerliga sympatisörerna till vallokalen. Den var också mer framgångsrik än de rödgröna när det handlade om att locka till sig mittenväljare.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Sverige hade kunnat ha en annan regering om de rödgröna hade varit lika skickliga på att mobilisera sina väljare, påpekar Jesper Strömbäck.

    Ändå visar det sig att åtminstone Socialdemokraterna drev en professionell kampanj inför valet 2010.

    Lars Nord är professor i politisk kommunikation och tillsammans med Jesper Strömbäck redaktör för boken. I en studie, som han redovisar i boken, har Lars Nord mätt hur professionella kampanjer partierna driver. Det handlar bland annat om deras användning av opinionsmätningar, fokusgrupper, direktreklam, externa pr-konsulter, tv-reklam, dörrknackning och i vilken grad motståndarna kartläggs.

    Socialdemokraterna och Moderaterna – det förstnämnda partiet en hårsmån före – utmärker sig som mest genomtänkta. Det rika Centerpartiet kommer på tredje plats, medan däremot de rödgröna samarbetspartierna Vänsterpartiet och Miljöpartiet tillsammans med Kristdemokraterna befinner sig i gärdsgårdsserien. Mest amatörmässigt var emellertid Sverigedemokraterna.

    Valresultatet för bland annat Socialdemokraterna, som gjorde sitt sämsta val i modern tid, och Sverigedemokraterna, som tog sig in i riksdagen, visar visserligen att sambandet mellan professionalism och ökat väljarstöd inte är klockrent.

    – Men ju rörligare väljarna är, ju mindre skillnaden upplevs vara mellan partierna, desto större betydelse har andra faktorer. Då är det viktigt hur man bedriver kampanj, säger Jesper Strömbäck.

    Viktigt för partierna är just att kartlägga vilka väljare som är möjliga att vinna över.

    – Det är helt avgörande för hur effektiva exempelvis dörrknackningar är. Det gäller att veta vilka dörrar man ska knacka på.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X