Annons
X
Annons
X

Ständig förnyelse av sakers insida

De har gjort om insidan på en mängd mobiler för att få dem mer lättanvända. Nu vidgar sig Ocean observations och arbetar med att göra även köksutrustning och andra prylar enklare att begripa sig på. För Sofia Svanteson är det ständig förnyelse som gäller.

En idé kommer aldrig från en enda person. Därför kan det vara farligt om man har många människor med stora egon på en arbetsplats. Det är skadligt för den kreativa kulturen, anser Sofia Svanteson, chef för svenska Ocean observations.
En idé kommer aldrig från en enda person. Därför kan det vara farligt om man har många människor med stora egon på en arbetsplats. Det är skadligt för den kreativa kulturen, anser Sofia Svanteson, chef för svenska Ocean observations. Foto: SIMON PAULIN

INNOVATÖREN | SOFIA SVANTESON PÅ OCEAN OBSERVATIONS

Ute i fikaavdelningen hos Ocean observations på Hälsingegatan i Stockholm står ett par soffor som verkar komma från något mer exklusivt möbelföretag. Det gör de inte.

–Det är ett par gamla skinnsoffor. Vi köpte dem begagnat för några hundralappar. Vi hade inte råd med mer, säger Sofia Svanteson vd för Ocean observations när hon visar runt på kontoret.

Fast av det gamla skinnet ser man inte något. Det döljs effektivt av flera lager gamla fallskärmar som de anställda draperat över sofforna. Enkelt, billigare och mer innovativt än att bara köpa nytt.

Annons
X

Till viss del visar det också hur Ocean observations arbetar. Sedan 2001 ägnar sig företaget åt att göra om insidan på mobilerna så att de blir snyggare, men även lättare att använda.

Det är en svårare uppgift än man kan tro. För mobilerna har blivit allt mer komplicerade och fått allt fler inbyggda funktioner. Och ju mer komplicerade de blir, desto viktigare är det att få dem lättanvända.

På kundlistan finns större delen av mobilvärldens tunga företag. Här trängs Nokia, Ericsson, Vodafone, Telia, 3, Tele2 och Skype med många andra.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Önskemålen på vad de velat få hjälp med har skiftat. Men enkelt uttryckt kan man säga att alla har velat ha ett nytt utseende på produkterna som är enklare och snyggare än vad konkurrenterna redan har. Det gäller med andra ord att vara ständigt innovativ.

    Det är förstås lättare sagt än gjort. Så hur gör man?

    –Det är vad kunderna brukar fråga oss. Men en designprocess är inte så enkel. Om den vore det skulle alla företag vara som Apple och det är de inte, säger Sofia Svanteson.

    För att ett företag eller organisation ska bli innovativ och nytänkande är det, enligt Sofia Svanteson, ett par viktiga saker som måste till. Viktigast av allt är att ledningen skapar en kultur där det är helt okej att misslyckas och där det är accepterat att prata med vem som helst oavsett vilken position man har.

    –Om man är rädd för att göra fel vågar ingen komma med idéer. En ledare måste våga släppa kontrollen över vilka de anställda kommunicerar med. Chefen får helt enkelt inte vara rädd för att vara den sista som får reda på något, säger Sofia Svanteson.

    Eller som hon också uttrycker det. Innovation är omöjligt att kontrollera. Innovation leder alltid till förändring och det måste man ha mod att acceptera, både som anställd och som chef.

    –Jag har varit på arbetsplatser där man bara lyssnat på idéer från en del. När jag var med och startade Ocean observations visste jag att så fick det inte bli här. Ingen ska dra på munnen när de tycker att de hör en dum idé.

    Det är nog många som håller med den kommentaren. Men att säga sig vara öppen för idéer är en sak, att vara det är en annan. Även de bästa avsikter ska ju möta den krassa verkligheten och då krävs det hårt arbete och systematik för att allt det fina pratet också ska bli något i praktiken.

    På Ocean observations har man till exempel infört något som kallas Fedex-dagen. En gång varannan månad får alla jobba med vad de vill. Namnet kommer av att när dagen är slut måste de anställda kunna leverera något, precis som transportfirman Fedex får fram ett paket i tid.

    –Vi är ju ett konsultbolag som arbetar på uppdrag av andra. Men vi vill också ge de anställda möjlighet att någon gång bara jobba med sina egna idéer. Det är ett sätt att få arbetsglädje och komma på nya tankar.

    Vid ett sådant tillfälle började några anställda arbeta med att göra om menysystemet i Apples Iphone. Hur det blev visas på några filmer som lagts upp på Youtube och som visats flera hundra tusen gånger.

    Till vardags går förstås inte allt så lätt. Alla drabbas av svackor emellanåt när innovationskraften knappast står på topp.

    Sofia Svanteson konstaterar att svackor är svåra. Folk måste få hamna i svackor ibland, men de måste också komma upp ur dem.

    –En person som hamnar i en svacka måste bli sedd. Men vi har alla tidsbrist och jag har haft perioder där jag inte hunnit med alla kolleger och se vad de gör. Det är min största ångest.

    Annons
    Annons
    X

    En idé kommer aldrig från en enda person. Därför kan det vara farligt om man har många människor med stora egon på en arbetsplats. Det är skadligt för den kreativa kulturen, anser Sofia Svanteson, chef för svenska Ocean observations.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X