Annons
X
Annons
X

Stampen står på sig

Tidningskoncernen Stampens beslut att införa ACAP, ett system som ger tidningarna större kontroll över sitt innehåll på nätet, har mött kritik från flera håll. Nu säger Stampens utvecklingschef Gunnar Springfeldt att det var ett svårt beslut att fatta, men nödvändigt.

I måndags meddelade Stampenkoncernen, som bland annat äger Göteborgs-Posten, att man på uppmaning av World Association of Newspapers, WAN, har beslutat sig för att stödja ACAP, ett tekniskt system som gör det möjligt att styra över sökmotorernas indexering av tidningarnas redaktionella innehåll.

Beslutet har mötts av kritik från flera håll i Mediesverige. Bedömare betraktar beslutet som bakåtsträvande och menar att en blockering av sökmotorer som Google är som att säga nej till fler läsare.

Stampens utvecklingschef Gunnar Springfeldt säger att han till en början själv var kritisk till ACAP. Men avgörande var bland annat skräckscenariot för tidningsbranschen i USA, där flera stora aktörer är nedläggnings- hotade.

Annons
X

–Jag var rädd att vi skulle få en dialog där vi uppfattades just som bakåtsträvande. Men med detta vill vi markera värdet av god journalistik och säga att vill man använda den får man vara med och betala.

Ett annat argument var att kunna kontrollera tjänsten Google News (se nedan) som samlar in material från olika källor och paketerar det åt läsarna utan att betala.

–Google använder vårt innehåll hur de vill och det måste vi markera att vi inte gillar. Även om Google inte tjänar pengar på det så bryter de sönder tidningens affärsmodell och redaktionella idé genom att göra detta.

Det betyder till exempel att det redaktionella materialet bryts upp på artikelnivå och att läsaren inte alltid får helheten i ett uppslag eller ett redaktionellt paket. Men också att läsarna inte exponeras för de annonser som de skulle ha gjort om de hade läst artikeln direkt på tidningens sajt.

Vad vill du att Google ska göra?

–Jag vill att vi ska hitta en modell där vi kan dela på intäkterna från innehållet. Bra journalistik kostar. Google måste erkänna att vi är en del i detta eko- system så jag vill hitta en intäktsmodell som säkrar att journa- listiken lever vidare.

Tror du att det är någon idé att försöka mota Google?

–Det måste finnas en idé att ha en dialog med Google, och det är därför tidningarna måste enas och göra detta tillsammans.

Detta är enligt Gunnar Springfeldt ett avgörande beslut för att kunna styra innehållet på nätet i framtiden.

–Det är nya villkor som gäller för vår bransch, ingen tjänar tillräckligt på nätet och det finns all anledning att tänka till. Och vi vill ha bra försprång.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X