Stammis

TRYGGT Mitt i en modevärld som ständigt förändras står stamkunden stadtigt rotad. Min helg har träffat tre som är trogna av helt olika skäl.

Under strecket
Publicerad

Mary Lee Sjönell provar kläder i sin favoritbutik.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT
Annons

Många modeintresserade ser varje ny dag som en dag full av möjligheter till nya uttryck, andra väljer tvärtom att ha en inarbetad stil som de inte överger. Några av dem går så långt att de bara handlar från en och samma designer eller alltid besöker samma butik. De blir stamkunder och får ett särskilt band till modevärlden.

Man skulle kunna tro att stamkunderna hör hemma i en svunnen tid av herr- och damekiperingar, men tvärtom verkar de bli fler. Stamkunderna har tröttnat på anonymiteten i stora varuhus och söker efter det genuina. De drivs av ett intresse för en specifik designers formspråk, en längtan efter ett personligt tilltal och ett behov av service. Vissa stamkunder som har varit trogna under flera år har till och med slutat tänka på sig själva som kunder. De ser sig själva som en del av en kreativ verksamhet – och kan också bli det.

Annons
Annons
Annons