Hudvårdssuccéns grundare: ”Tackar nej till mycket”

Entreprenören Maria Åkerbergs mission är hudvård som håller vad den lovar. Hennes ekologiska skönhetskoncept har blivit en tillväxtraket men resan dit har varit tuff. Det fanns en tid då hon var nära att kasta in handduken. Nu är hon en av kandidaterna i SvD Affärsbragd 2018.

Under strecket
SvD Näringsliv, Linnea Bolter
Publicerad
Maria Åkerbergs ekologiska skönhetskoncept har blivit en tillväxtraket.

Maria Åkerbergs ekologiska skönhetskoncept har blivit en tillväxtraket.

Foto: Emma-Sofia Olsson
90-talskrisen fick Maria Åkerberg att ge sig in i hudvårdsbranschen.

90-talskrisen fick Maria Åkerberg att ge sig in i hudvårdsbranschen.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Produkterna tillverkas under vakuum och utan konserveringsmedel.

Produkterna tillverkas under vakuum och utan konserveringsmedel.

Foto: Emma-Sofia Olsson
All verksamhet utgår från Frillesås.

All verksamhet utgår från Frillesås.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons

I Dermanords fabrik i Frillesås utanför Göteborg tillverkas hudvårds- och makeupprodukterna som säljs under varumärket Maria Åkerberg. Storsäljaren, en ansiktskräm som innehåller rödklöverextrakt, rörs ihop i satser om 1 000 kilo som sedan testas och kontrolleras innan den pytsas ner i tuber.

– Vi tillverkar produkterna under vakuum och utan konserveringsmedel. Utrustningen som vi använder är densamma som i tillverkningen av läkemedel. Det är en väldig kontroll av alla processer, säger Maria Åkerberg, vd och grundare av Dermanord.

Annons
Annons
Annons