Stadskärnorna tar upp kampen

Täckpapp i butiksfönstren i stadskärnan och en intensiv handel i köpcentrum utanför staden. Många stadskärnor har drabbats hårt av de stora galleriornas intåg på marknaden. Men efter några förlorade år storsatsar nu landets stadskärnor för att slå tillbaka.

Under strecket
Publicerad
Mats Hederos, vd på AMF fastigheter som äger Mood i Stockholm, har märkt av de svenska stadskärnornas uppryckning på senaste tid.

Mats Hederos, vd på AMF fastigheter som äger Mood i Stockholm, har märkt av de svenska stadskärnornas uppryckning på senaste tid.

Foto: MALIN HOELSTAD
Annons

Uddevalla, Sundsvall, Borlänge. Tre av många exempel på städer där stora köpcentrum har slagit upp utanför städerna och butikslokalerna nu gapar tomma i stadskärnan. Kampen om konsumenterna kan nästan verka vara förlorad. Bristande samarbete mellan de många aktörerna i stadskärnorna har spelat de mer lättstyrda köpcentrumen rakt i händerna.

– Kommunerna bär ett stort ansvar för utvecklingen. Om en kommun får en extern handelsplats måste den samtidigt ha en plan för att utveckla cityhandeln. Och där har det brustit hos många, säger Fredrik Kolterjahn, analytiker på HUI research.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons