Annons
Krönika

Elisabet Andersson:Städerna slåss om den kreativa klassen

Under strecket
Publicerad

Blir du kreativ, lille vän? Annars har du inget i framtidens stad att göra. På 1970-talet, när Peter Tillberg målade sin fotorealistiska klassrumsinteriör, gällde det att bli lönsam. I dag gäller det att bli kreativ. Framtiden tillhör den kreativa klassen som söker sig till spännande urbana miljöer som skapar tillväxt. Detta har varit ett mantra inom stads- och regionplanering under 2000-talet.

Det är lätt att fnissa åt ”den kreativa klassen”. Men begreppet, myntat av amerikanske professorn Richard Florida, har av allt att döma haft stort inflytande över svensk samhällsplanering det senaste decenniet. Både Trafikverket och Region Skåne har levererat rapporter om ”den kreativa klassen”. Kommunpolitiker har talat om vikten av att bygga för denna sköna klass – en attraktiv mix av intellektuella, talangfulla och smarta människor som ska höja statusen på en plats.

Annons
Annons
Annons