Annons

Staden söker lyckan inom filmen

Att locka filminspelningar med sponsorpengar har blivit en viktig del i städers ansträngningar att ”hamna på kartan”. Två nya antologier tittar närmare på det allt tätare samarbetet mellan filmindustrin och städers marknadsföringsorgan.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

När Woody Allen, under hösten aktuell på svenska biografer med sin nostalgiska skildring av 1920-talets Paris, för några år sedan spelade in ”Vicky Christina Barcelona” på plats i Barcelona fick han sammanlagt en och en halv miljon dollar i bidrag från staden och den katalanska regeringen. Bidragen motiverades av borgmästaren med att filmen skulle fungera som en stor annonskampanj för staden som skulle synas världen över.

I en allt hårdare kamp om turister och investeringar mellan städer och regioner världen över ger det förstås betydligt mer publicitet att en känd amerikansk regissör spelar in en film i staden än en aldrig så påkostad reklamfilm. Samtidigt är dessa typer av satsningar sällan okontroversiella och många invånare i Barcelona protesterade mot bidragen och menade att pengarna hade kunnat användas på betydligt bättre sätt.

Annons
Annons
Annons