Kommentar

Rasmus Wærn:Staden drar sig undan

KOMMENTAR. Konsekvenserna av Förbifart Stockholm går på tvärs mot all modern stadsplanering. Bakom skärmar av kontorshus eller plank växer städerna på trafikens villkor i stället för tvärtom, och vi bygger en stad som ingen riktigt vill ha, skriver arkitekten Rasmus Wærn.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Den som lägger örat till marken för att lyssna efter de knakningar som Stockholms tillväxt sägs skapa, kommer att höra ett svagt muller från stadens krans. Det är ljudet från vägbyggen på Järvafältet och från husbyggen i Solna och Sundbyberg. Vad som här byggs är inte helt koordinerat – jag skall återkomma till det – men att böjen från Bällstaviken och upp mot Sollentuna hör till stadens mest expansiva hörs lång väg. Att tvärbanan rullas ut från Alvik till allt ljust och fräscht som nu stämplas ut i Sundbyberg är gott men inte väl. Här vankas problem. Trånga flaskhalsar kommer att bli trängre.

Annons
Annons
Annons