X
Annons
X
Fördjupning

Stabil lagombil som gör klassresa i det tysta

Bilvärldens mellanmjölkbil för privatköpare är nu mer kompetent än någonsin. Kia Ceed i sin tredje generation har gjort en klassresa upp i Golf-landet. Men varför så förtvivlat anonym? Och var är elvarianterna?

Både fram- och bakvagn har avancerade upphängningar som ger nya Kia Ceed en mer stabil och följsam gång. Foto: Tomas Oneborg

Nya Hyundai ... nej Opel ... ursäkta ... Kia Ceed är här. Men var exakt? Det första hugget kyla ilar genom augustiluften och plastkassarnas handtag skär i handflatorna. Jag blickar ut över bilhavet på den stora parkeringen utanför Coop i Bromma. Som tämligen tankspridd minns jag inte var jag ställde bilen. Går förlägen runt. Först efter ett tag hittar jag den.

Kia Ceed (numera Ceed utan accent) lanserades 2006. En billig Golf-utmanare utvecklad i och för Europa och utslätad som en pepparkaksdeg. Den andra, betydligt bättre, generationen rullade ut 2012 och nu är trean här – närmare bestämt i raden längst ut på Coop-parkeringen.

Både fram- och bakvagn har avancerade upphängningar som ger nya Kia Ceed en mer stabil och följsam gång.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 10

Dörrarna känns tyngre än förr men kvalitetskänslan känns överlag bra interiört.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 10

Bagageutrymmet är något större än hos konkurrenterna Ford Focus och WV Golf.

Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 10

Instrumenteringen är konservativ men får godkänt.

Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 10

Den nya generationen Kia Ceed behåller i stort sett den tidigare generationens mått och är bara två centimeter bredare i yttermått.

Foto: Tomas Oneborg Bild 5 av 10
Bild 6 av 10
Foto: Tomas Oneborg Bild 7 av 10
Foto: Tomas Oneborg Bild 8 av 10
Foto: Volkswagen AG Bild 9 av 10
Foto: Ford Motor Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X