Annons
X
Annons
X

Spyker Saabs nya ägare

Holländska sportbilstillverkaren Spyker tar över Saab. Affären som presenterades sent igår innebär att Saab indirekt blir noterat på Amsterdambörsen. Spykers vd Victor Muller säger att han är långsiktig som ägare men medger:
–Det är nu utmaningen börjar. Saab måste lära sig att stå på egna ben, säger han.

Foto: ADAM IHSE/SCANPIX

Saabs turbulenta år

Efter en dödskamp inför öppen ridå som varat i över ett år och segdragna slutförhandlingar i Stockholm tycktes Saab-dramat igår ha fått sin upplösning. Vid en presskonferens på Café Opera sent igår framträdde Saabs nya ägare Victor Muller. Han sade sig ha fått 15 timmars sömn de senaste fem dagarna men var ändå påtagligt nöjd.

–Vi lovade Saab att vi skulle göra allt för att rädda bolaget och vi lyckades. Saab är ett klassiskt märke och är det något jag lärt mig den senaste tiden är det att Saab har fantastiskt lojala kunder, anställda och fans över hela världen, säger Victor Muller.

–Jag tror att inget annat märke i världen har samma uppslutning.

Annons
X

Affären beräknas bli helt klar i mitten av februari. Köpeskillingen består av 74 miljoner dollar, 537 miljoner kronor, i kontanter. Pengarna betalas i två omgångar. GM behåller preferensaktier värda 2,4 miljarder kronor i det nya bolaget som byter namn till Saab Spyker Automobile N.V. Saab blir alltså ett dotterbolag till det nya bolaget som är noterat på Amsterdambörsen.

–Det kommer att gå att köpa aktier i Saab, säger Victor Muller.

Dessutom kommer GM att få pengar ur Saabs kassa. I samband med köpet försvinner också Spykers ryska ägare, Vladimir Antonov, som köps ut av Victor Muller personligen med hjälp av lån. Det var de ryska ägarna som tidigare fick GM att dra sig ur en affär. Varifrån Victor Muller fått pengarna till affärerna ville han igår inte uppge.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Det är mina privata pengar, säger han.

    Efter affären
    kommer Victor Muller att vara det nya bolagets största ägare med 38 procent av aktierna, följt av fonden Mubadala som ägs av staten Abu Dhabi som kommer äga drygt 22 procent, samt investeringsfonden Gemini.

    Victor Muller säger att Saab nu har pengar för att finansiera affärsplanen.

    –Den är självfinansierad. Om vi vill göra ytterligare saker, som att utveckla fler modeller kommer det att krävas mer kapital, men som börsnoterat bolag är det betydligt lättare än som onoterat, säger han.

    Victor Muller
    säger att han är stolt över att vara ägare till Saab.

    –Vi är mycket långsiktiga. Men det är nu den verkliga utmaningen börjar för Saab som måste lära sig att stå på egna ben.

    Han spår en försäljning för Saab med över 100000 bilar om året inom några år. Och han ser inte framför sig uppsägningar på Saab.

    –Om vi tittar på företagsplanen är det mycket troligare att vi kommer att anställa än att avskeda folk.

    Spykers vd vågar dock inte lova någonting.

    –Nej, det vore väldigt naivt att lova att alla de anställda kommer att vara kvar, för det finns faktorer i livet vi inte kan styra över. Om krisen återkommer vet ingen vad som kan hända.

    Spyker kommer att återinsätta Saabs ledning med Jan Åke Jonsson i spetsen, som varit åtsidosatt medan GM:s likvidatorer påbörjat nedläggningen. Den processen stoppas nu. Jan Åke Jonsson, som varit optimistisk genom all turbulens, var igår glad.

    –Jag är glad att vi nu har tryggat framtiden för Saab och signerat ett kontrakt med en ny ägare och jag tackar alla som stöttat Saab.

    –Nu måste vi nystarta affärerna, släppa ut 9-5 och hitta de rätta produkterna, förklarade han.

    Victor Muller kan inte säga något om när han tror att Saab bli lönsamt med hänvisning till att Saab nu är ett publikt bolag.

    –Jag kan inte ge några framtidsprognoser. Skulle jag säga att jag tror att Saab blir lönsamt 2015 skulle jag vara tvungen att skicka ut ett pressmeddelande imorgon. Så vi kommer inte säga något om det alls.

    Men du vet att det inte har varit lönsamt på 20 år?

    –Man måste se Saab som ett bolag som är en del av en stor koncern nu som är möjlig att vända, även om det har förlorat mycket pengar eller inte tidigare.

    Jan Åke Jonsson menar att det är positivt för Saab att vara stora i ett litet företag som Spyker.

    –Det innebär att det är vi som får styra mycket av prioriteringarna, i förhållande till att vara en del i ett riktigt stort företag. Det är precis vad Saab behöver, säger Jan Åke Jonsson.

    Mer av det senaste kring Saab:

    Annons
    Annons
    X
    Foto: ADAM IHSE/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X