Annons

Anna Ångström:Spritlukt och fejkpublik – är det teaterns framtid?

Jenny Nilson och Brittanie Brown i ”Promise land” på Dansens hus. Verket ska på turné med Riksteatern.
Jenny Nilson och Brittanie Brown i ”Promise land” på Dansens hus. Verket ska på turné med Riksteatern. Foto: Sören Vilks

Absurt och orättvist – så framstår beskedet om att 50-gränsen för all publik kvarstår. För om det är någonstans som avstånd respekteras är det på teatern. Ändå hålls kulturlivet alltjämt på sträckbänken.

Under strecket
Publicerad

Spritlukten är påfallande. Men det är inget party som har gått överstyr. Tvärtom. Dansens hus foajé är nästan tom, sånär som på väl utplacerade flaskor med handsprit (därav lukten) och publikvärdar som välkomnar varje besökare. Vi lotsas bokstavligen till våra platser, utspridda i salongen.

Sällan har jag varit med om en så ansvarsfull och välorganiserad tillställning som premiären på ”Promise land” av Örjan Andersson och Helene Billgren på Dansens hus. Inom loppet av en vecka har jag även varit på premiärer på Kungliga Operan och Dramaten. Kanske de mest smittsäkra platserna just nu i ett Stockholm där vissa partiledare partajar, nattklubbar åter öppnar och krogar och kollektivtrafik låter folk trängas. Jo, jag vet, det faller inte under lagen om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.

Annons
Annons
Annons