Annons

Olle Josephson:Språkvårdare tänker som skolelever

När elever och lärare får frågor om språkriktighet återkommer två förklaringsmodeller: det är bra eftersom det fungerar, och det heter så för att det heter så i standardspråket. Därmed använder de på samma argument som språkvårdare: funktionen och bruket.

Under strecket
Publicerad

Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska.
Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Allt-är-väl-rapporter har sällan nyhetsvärde. Jag prövar ändå: språkvårdare och allmänhet är överens! Det kan utläsas av en ny bok, språkprofessorerna Gisela Håkanssons och Catrin Norrbys ”Samtal om svenska” (Morfem förlag). I den beskrivs hur 1 140 gymnasister och 90 gymnasielärare fick rangordna 14 meningar på en skala bra till dåligt. Sex meningar var klassiska exempel på vad många, men långt ifrån alla, anser fel.

Annons
Annons
Annons