X
Annons
X
Krönika

Olle Josephson: Språkvårdare tänker som skolelever

När elever och lärare får frågor om språkriktighet återkommer två förklaringsmodeller: det är bra eftersom det fungerar, och det heter så för att det heter så i standardspråket. Därmed använder de på samma argument som språkvårdare: funktionen och bruket.

Läs mer om Svenska språket
Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska.
Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Allt-är-väl-rapporter har sällan nyhetsvärde. Jag prövar ändå: språkvårdare och allmänhet är överens! Det kan utläsas av en ny bok, språkprofessorerna Gisela Håkanssons och Catrin Norrbys ”Samtal om svenska” (Morfem förlag). I den beskrivs hur 1 140 gymnasister och 90 gymnasielärare fick rangordna 14 meningar på en skala bra till dåligt. Sex meningar var klassiska exempel på vad många, men långt ifrån alla, anser fel.

Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X