Olle Josephson:Språkvårdare tänker som skolelever

Olle Josephson

När elever och lärare får frågor om språkriktighet återkommer två förklaringsmodeller: det är bra eftersom det fungerar, och det heter så för att det heter så i standardspråket. Därmed använder de på samma argument som språkvårdare: funktionen och bruket.

Under strecket
Publicerad
Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska.

Elever i fjärde klass räcker upp händerna när en lärare undervisar i ämnet svenska.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

Allt-är-väl-rapporter har sällan nyhetsvärde. Jag prövar ändå: språkvårdare och allmänhet är överens! Det kan utläsas av en ny bok, språkprofessorerna Gisela Håkanssons och Catrin Norrbys ”Samtal om svenska” (Morfem förlag). I den beskrivs hur 1 140 gymnasister och 90 gymnasielärare fick rangordna 14 meningar på en skala bra till dåligt. Sex meningar var klassiska exempel på vad många, men långt ifrån alla, anser fel.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons