Återliv”Skapelsetrilogin” ger röst åt de utestängda

Kjell Espmark, född 1930, debuterade 1956 med diktboken ”Mordet på Benjamin”.
Kjell Espmark, född 1930, debuterade 1956 med diktboken ”Mordet på Benjamin”. Foto: Dan Hansson

I den tredje delen av ”Skapelsetrilogin” ger Kjell Espmark tydligare än någonsin röst åt de utestängda. Man häpnar över lyskraften i hans infallsrikedom, skriver Henrik Sahl Johansson.

Under strecket
Publicerad
Norstedts
Foto: Norstedts
Annons

Ett klipp som blivit viralt på Twitter föreställer den italienske författaren Umberto Eco på jakt efter en viss bok i sitt enorma bibliotek. Det fascinerande är att han går genom så många rum med så målmedvetna steg, och att själva biblioteket är av en storlek som skulle kunna få en pressad kulturbudget att vända bort blicken i skam.

När jag läser Kjell Espmarks nya diktsamling föreställer jag mig hans tankevärld som Ecos hem: långa korridorer där hyllorna reser sig mot taket, poeten själv likt en besökare som vet exakt var han ska och kan hitta ett enskilt ord på ren intuition. Efter snart ett halvsekel i litteraturens tjänst tycks han ha tillskansat sig en flyttfågels blick för diktens utformning – men vägarna är alltid nya.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons