Annons

Språkbegåvning är lite som bollkänsla

De som har höga poäng i läsförståelse på somaliska har också ofta har höga poäng i läsförståelse på svenska. Men det betyder inte att modersmålsundervisningen i somaliska ligger bakom detta samband, skriver Sven-Erik Fernaeus.
De som har höga poäng i läsförståelse på somaliska har också ofta har höga poäng i läsförståelse på svenska. Men det betyder inte att modersmålsundervisningen i somaliska ligger bakom detta samband, skriver Sven-Erik Fernaeus. Foto: Yvonne Åsell

Forskningen visar enbart att det finns ett samband mellan olika kognitiva förmågor. De som är språkbegåvade är det oavsett om det gäller svenska eller något annat språk – precis som att en person med bollkänsla ofta utmärker sig i flera bollsporter. Det skriver Sven-Erik Fernaeus.

Under strecket
Publicerad

I SvD Kultur lördagen den 28 oktober påstås att det nu finns bevis för att det behövs mer modersmålsundervisning. Skribenten Lena Lind Palicki hänvisar till forskning som presenterats i vetenskapstidningen Applied Lingustics i år. Jag har läst och begrundat denna mångordiga artikel av Natalia Ganuza och Christina Hedman vid Stockholms universitet. Språkspaltens redaktör drar emellertid en förhastad slutsats från studien då hon tror att den visar att elever "drar nytta av modersmålsundervisning när de lär sig svenska".

Vad Ganuza och Hedman kommit fram till är i princip två saker:

Annons
Annons
Annons