Recension

Prata bubbla på ett stråSprakar av färger, becksvart inuti

Linn Fernström: ”Ballongflicka”. Bilden är beskuren.
Linn Fernström: ”Ballongflicka”. Bilden är beskuren. Foto: LINN FERNSTRÖM
Under strecket
Publicerad
LINN FERNSTRÖM
Foto: LINN FERNSTRÖM
Annons

Hon slog igenom med dunder och brak för snart 15 år sedan och delade den svenska konstvärlden i två klaner: hänförda entusiaster och reserverade belackare. Hennes konst var expressiv och introvert på samma gång. Bilderna med stympade kroppar, avhuggna huvuden, taggtråd, skrubbsår och en tom famn som vill hålla om var ett enda skri: livet är ömtåligt. Linn Fernström har onekligen väckt starka känslor varje gång hon har spänt ett stycke linneväv runt en stadig ram och satt sin pensel mot målarduken. Hennes formspråk är mycket karaktäristiskt, på gott och ont måste sägas. Den ursprungliga kraften kan med tiden förvandlas till en formel.

Det är lätt att känna igen Fernströms handlag i de nya verken, som visas på Bohman. Formaten är stora, koloriten mustig och penselföringen kraftfull. Gestalterna liknar dem som vi har träffat tidigare. En ung kvinna med konstnärens anletsdrag vandrar ensam med sina tankar, sluten och gåtfull, ändå blottad inför vår blick. En naken skrikande baby sträcker ut armarna mot tomrummet. Apor dansar. Storögda barn uttrycker allvar, som om ingen har lärt dem att skratta. Alla finns där, omsvärmade av gigantiska undulater, dagsländor, småfåglar och ballongkluster. Dessa återkommande motiv är inte utnötta än. De fortsätter att bära på outgrundliga historier.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons