X
Annons
X
Konst
Recension

Andy Goldsworthy, ”Drawing a line” Spottloskan hamnar mitt i prick på Skissernas museum

Andy Goldsworthy hämtar allt material till sin konst i naturen. Till Skissernas museum, den första presentationen av konstnären i Sverige, har han skapat skira konstruktioner av växtmaterial. När utställningen är över återstår bara en hög med ris.

Andy Goldsworthy, ”Poppy spits, Digne-les-Bains, France”. Typiskt Goldsworthy är en fotoserie där han  fyller munhålan med kronblad av vallmo för att sedan spotta ut dem.
Andy Goldsworthy, ”Poppy spits, Digne-les-Bains, France”. Typiskt Goldsworthy är en fotoserie där han fyller munhålan med kronblad av vallmo för att sedan spotta ut dem. Foto: Andy Goldsworthy/ Skissernas museum

Jag kan på rak arm inte komma på någon annan konstnär som så handgripligen ger sig hän åt naturen som brittiske Andy Goldsworthy (född 1956). I snart fyra decennier har han nästan dagligen skapat konstverk ute i naturen. Ofta är han den ende som hinner uppleva verken. De kan vara en skör konstruktion av torra kvistar som rasar vid minsta vindpust, istappar som fogas samman, löv som noga arrangeras på marken eller den egna armen, som målas randig med svart lera för att smälta in bland träden. I bästa fall hinner han fotografera sina förgängliga konstverk innan naturen tar tillbaka dem.

Andy Goldsworthy arbetar världen över och skapar även stora, permanenta Land art-verk. Han hämtar allt sitt material i naturen. Oftast använder han de stenar, den lera eller det trä som redan finns på en plats.

Andy Goldsworthy, ”Poppy spits, Digne-les-Bains, France”. Typiskt Goldsworthy är en fotoserie där han fyller munhålan med kronblad av vallmo för att sedan spotta ut dem.

Foto: Andy Goldsworthy/ Skissernas museum Bild 1 av 3

Andy Goldsworthy, platsspecifikt verk på Skissernas Museum, 2017.

Foto: Emma Krantz Bild 2 av 3

Andy Goldsworthy. ”Mud. Dumfriesshire, Scotland”,

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X