X
Annons
X

Spotifyaktien sjönk trots lägre minusresultat än väntat

Någon vinst var inte väntad – och det blev det inte heller när musiktjänsten Spotify redovisade sitt första kvartalsresultat som börsnoterat bolag. Däremot minskade förlusten, vilket betecknas som ett framsteg. Trots att resultatet motsvarar såväl Spotifys egen prognos som analytikerkårens tappade aktien 9 procent i efterhandeln. Typiskt för ett bolag som precis kommit till börsen menar bedömare.

Läs mer om Marknadsveckan
Spotify på New York-börsen.
Spotify på New York-börsen. Foto: Richard Drew / AP

Förlusten för delåret blev 41 miljoner euro, en 55-procentig förbättring jämfört med det föregående kvartalet och 71 procent bättre än motsvarande period förra året.

– Siffrorna är de förväntade. Det är en jätteförlust och det är ingen överraskning. Allt fokus är på tillväxt och det kommer att fortsätta vara så även som ett noterat bolag, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Omsättningen var drygt 1,1 miljarder euro, vilket var 26 procent bättre än motsvarande period 2017. Det motsvarar ungefär vad bolaget haft i sin prognos.

Annons
X

Spotify hade 170 miljoner månatliga användare, upp 30 procent jämfört med samma period förra året, varav 75 miljoner betalande. Det är en ökning med 45 procent och något fler än vad analytikerna förväntat sig.

– Det är imponerande om du ökar dina betalande prenumeranter med 45 procent. Och det visar att tillväxten är väldigt stark. För det måste den vara för ett bolag som värderas till 250 miljarder kronor, säger Bornold.

Trots att resultatet motsvarar Spotifys egen prognos och vad analytikerkåren förväntat sig tappade aktien nio procent i efterhandeln.

– Det är typiskt för ett bolag som precis kommit till börsen. Det är osäkert kring värderingen på det här bolaget och bristen på historik gör det svårvärderat.

Första månaden på New York-börsen blev annars relativt stabil för Spotify. Aktien har kostat runt 165 dollar, vilket ger ett börsvärde på runt 245 miljarder kronor, samma nivå som öppningskursen den 3 april.

För helåret bedöms förlusten landa på mellan 230—330 miljoner euro, motsvarande cirka 2,3 och 3,3 miljarder kronor. För helåret 2017 landade förlusten på runt 12 miljarder kronor.

Lönsamheten, mätt som bruttomarginal, når förhoppningsvis 23—25 procent för helåret 2018, en bra bit från målsättningen 30—35 procent.

Ledningen räknar med att de betalande användarna, de så kallade premiumkunderna, ökar till någonstans emellan 73—76 miljoner i slutet av mars, jämfört med 71 miljoner i slutet av förra året. I slutet av 2018 hoppas Spotify ha 92—96 miljoner betalande kunder.

Annons
X
Annons
X

Spotify på New York-börsen.

Foto: Richard Drew / AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X