Spotify blir mer beroende av annonser

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek. Foto: Lars Pehrson/SvD

Spotify redovisar fina siffror för årets tredje kvartal. Antalet användare steg till 381 miljoner och intäkterna ökade än mer. Nu pekar vd Daniel Ek ut ökade annonsintäkter som framtiden för bolaget.

Under strecket
Publicerad
Annons

Spotify fortsätter att dra in mer och mer pengar. Omsättningen för årets tredje kvartal landar på 2 501 miljoner euro, där lejonparten – 2 178 miljoner – kommer från premiumabonnemang. Samtidigt landar intäkterna från annonser på 323 miljoner euro. Det är 75 procent mer än samma kvartal förra året, och 17 procent mer än kvartalet innan.

– Annonser är den andra stora inkomstdrivande delen av vår verksamhet. Det är en affär som accelererar och har mycket större utrymme att växa, säger Daniel Ek på analytikerkonferensen efter kvartalsrapporten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons