Annons
X
Annons
X

Spotify ständigt på jakt

Först datorn, sedan mobiltelefonen och nu även Sonos stereo­system – Spotify fortsätter att expandera till nya plattformar. Jakten på fler användare och fler betalande användare fortsätter.

Nya plattformar har varit en viktig faktor för att locka fler användare att betala, enligt Mattias Arrelid, produktägare på Spotify.

Nya plattformar har varit en viktig faktor för att locka fler användare att betala, enligt Mattias Arrelid, produktägare på Spotify. Foto: LARS PEHRSON

Mycket har hänt sedan Spotify lanserades för två år sedan. Musiktjänsten finns idag i sju länder och har en bit över tio miljoner användare, varav drygt 500000 är betalande.

I dagsläget finns fler än tio miljoner låtar i arkivet och i snitt läggs tio tusen nya låtar in varje dag. Samtidigt har Spotify fått en hel del kritik för låtar som försvunnit från tjänsten.

Enligt företaget beror det oftast på att artister byter skivbolag. I vissa fall har Spotify inget avtal med det nya bolaget, i andra fall tar det tid innan artisten dyker upp i Spotifys arkiv med rätt bolag. Ett växande utbud är ett sätt för Spotify att locka nya användare, att finnas på flera plattformar är ett annat. Men att släppa klienter för de stora mobiloperativsystemen och som nu ta steget in i Sonos musiksystem ska inte bara locka ny användare, utan kanske framför allt locka fler att bli betalande användare.

Annons
X

Det är själva kärnan i Spotifys affärsmodell –vem som helst kan skaffa ett konto och lyssna på musik utan att betala, men då får man leva med reklamavbrott och får inte tillgång till den högre ljudkvaliteten på 320 Kbit/s eller möjlighet att lyssna via mobiltelefon eller andra plattformar förutom OSX och Windows. För att få det måste man betala.

Den här typen av upplägg är väldigt vanliga bland internetföretag, men bygger till stor del på att man får in tillräckligt många betalande användare. Enligt Mattias Arrelid, produktägare på Spotify, har nya plattformar varit en viktig faktor för att locka fler att betala.

–Det märktes tydligt när vi släppte Spotify för Iphone. Många hade varit nöjda med att inte betala, men när mobilklienten släpptes blev det en omedelbar ökning av antalet premiumanvändare.

Idag har Spotify officiella klienter för IOS, Android, Symbian, Web OS på Palm-telefoner och Windows Phone. Men Spotify finns också i Telias digital-tv-tjänst och sedan någon månad i amerikanska Sonos musik- system. Men trots värdet av att växa till nya plattformar kommer Spotify inte att spotta ut så många nya klienter till nya plattformar och ta steget in i så många system som möjligt.

–Det är en avvägning. Varje enskild klient kräver arbete i form av underhåll och uppdateringar. Vi tittar på hur många användare vi skulle nå ut till och hur troligt det är att det är aktiva användare, säger Mattias Arrelid.

För Spotify är det inte bara hårdvara som räknas. Webbtjänster spelar också en viktig roll i att få fler att upptäcka Spotify – och att få dem att spendera mer tid med tjänsten. Det kan vara en så enkel sak som att det numera visas en omslagsbild och artistinformation när någon lägger ut en länk till Spotify på Facebook. Den typen av lösningar kan de flesta sajter bygga själva genom att utnyttja Spotifys så kallade API:er och hämta informationen direkt från Spotifys servrar.

Som en av arrangörerna av Music hack day Stockholm, där programmerare och musikentusiaster samlas och utvecklar nya musiktjänster, hoppas Mattias Arrelid givetvis att fler hittar på kul och nyttiga saker med företagets API:er.

–Det finns otroligt många som kan bygga intressanta saker på webben. Dessutom är webbtjänster en utmärkt inspirationskälla för oss.

Att bara köpa en Zoneplayer S5 och spela Spotify på är visserligen inte någon större investering. Med en prislapp runt 4000 kronor kostar den ungefär som en bättre Ipod-docka. Om man har en Ipod, Ipod touch eller Ipad har Sonos utvecklat ett gratisprogram som kan styra systemet. Alla andra tvingas köpa företagets egen fjärrkontroll för omkring 3000 kronor.

Bättre Ipod-docka är också ett bra sätt att beskriva ljudet, som inte är helt väsensskilt från det lätt dopade ljud som exempelvis Bose gjort sig känt för.

För att komma från ett så pass litet kabinett låter det helt klart imponerande – så länge volymen hålls på tämligen modesta nivåer. Så fort man går upp i festnivåer – eller försöker överrösta dammsugaren – så tenderar diskanten att sticka iväg och bli irriterande påträngande och basen gå över i brötläge. Det är ungefär vad man kan förvänta sig och inget problem som bara drabbar Sonos lilla musikspelare.

Spotifyintegrationen är snyggt gjord, oavsett om man använder Sonos egen fjärrkontroll eller om man använder Sonos gratisapp på en Iphone, Ipod touch eller Ipad. Precis som i mobilen har man tillgång till sina spellistor och stjärnmärkta låtar, samt en sökfunktion. Dessvärre kan man inte skapa nya, eller bygga vidare på sina gamla, spellistor från Sonossystemet och precis som med mobilvarianterna så krävs det att man betalar för Spotify premium för att det hela ska fungera.

Men det är egentligen först när man har spelare i flera rum som Sonos kommer till sin fulla rätt.

Det är lätt att styra såväl låtval som volym individuellt mellan olika rum – och det går alldeles utmärkt att ha flera fjärrkontroller igång samtidigt.

Den Spotifyklient som finns på Sonos har också stöd för att spela upp flera musikströmmar samtidigt – från ett enda Spotify-konto. Det skulle alltså gå alldeles utmärkt att spela Arcade Fire i köket samtidigt som Carole King snurrar i sovrummet och Madonna huserar på toaletten.

Det är då det blir dyrt på riktigt. Att köpa till en Sonos ZP90, som kopplas till en befintlig stereoanläggning kostar en bit över 3000 kronor och modellen med inbyggd förstärkare någon tusenlapp ytterligare.

Annons
Annons
X

Nya plattformar har varit en viktig faktor för att locka fler användare att betala, enligt Mattias Arrelid, produktägare på Spotify.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X