X
Annons
X

Hon byggde Spotify från idé till miljardföretag

Efter åtta år på Spotify lämnade hon jobbet som global marknadsdirektör. Hennes råd och erfarenheter från tiden på bolaget är hårdvaluta för unga entreprenörer som ber om hennes råd och pengar. De senaste åren har hon investerat i några av landets mest omskrivna start up-bolag. SvD:s Malin Ekman har träffat Sophia Bendz.

Sophia Bendz, tidigare marknadsdirektör på Spotify, förstod tidigt att Spotify skulle bli stort: ”Jag minns att jag ringde till min dåvarande chef och sa “vet du, jag kan inte berätta vad det är, men det här kommer att bli så sjukt stort”” säger hon.
Sophia Bendz, tidigare marknadsdirektör på Spotify, förstod tidigt att Spotify skulle bli stort: ”Jag minns att jag ringde till min dåvarande chef och sa “vet du, jag kan inte berätta vad det är, men det här kommer att bli så sjukt stort”” säger hon. Foto: Therese Jahnson

Västerlånggatan i högsäsong. Turisterna tar skydd i souvenirbutiker och under engångsponchos när den svenska sommaren visar sig i full skrud. Sophia Bendz dyker upp tio minuter i tio och lyckas undvika skyfallet precis.

Sophia Bendz, tidigare marknadsdirektör på Spotify, förstod tidigt att Spotify skulle bli stort: ”Jag minns att jag ringde till min dåvarande chef och sa “vet du, jag kan inte berätta vad det är, men det här kommer att bli så sjukt stort”” säger hon.

Foto: Therese Jahnson Bild 1 av 2

”Jag tror att Spotify skulle kunna vara bättre” säger Sophia Bendz apropå fördelningen kvinnor och män i bolaget.

Foto: Therese Jahnson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X