Sportkedjans nya knep: E-handel – i butiken

Traditionella butiker krymper när en växande andel av försäljningen flyttar över till nätet. För att kontra trenden lanserar sportkedjan Stadium ett nytt butikskoncept med färre varor – samtidigt som hela sortimentet finns via skärmar i butiken.

Under strecket
Publicerad
Stadiums vd Karl Eklöf vill få in i ehandeln i butikerna för att mota butiksdöden i grind.

Stadiums vd Karl Eklöf vill få in i ehandeln i butikerna för att mota butiksdöden i grind.

Foto: Tomas Oneborg
 Stadiumbutiken på Drottninggatan 53 i Stockholm. Ny digital skärmhandel.

 Stadiumbutiken på Drottninggatan 53 i Stockholm. Ny digital skärmhandel.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

Butiksdöd sägs stundtals bli realiteten av en ökad e-handel. Företagsrekonstruktionen av den amerikanska leksaksjätten Toys’r’us är det senaste exemplet på en större detaljhandelsaktör som pressas hårt av främst e-handelsgiganten Amazon.

Sverige skiljer på många sätt från USA, men detaljhandeln här har ändå nått en ny brytpunkt. Under andra kvartalet i år stod e-handeln för första gången för hela försäljningstillväxten inom sällanköpshandeln. Uppgiften kommer från den senaste e-barometern från HUI research och Postnord.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons