X
Annons
X

Sportig och snål miljöbil – men ljudlös poäng missas

Även Hyundai har, precis som koncernsyskonet Kia, fått ett sladdbarn. Modellen Ioniq kom redan för ett år sedan både som hybrid och elbil. Nu ansluter sig en aningen sportig laddhybrid.

Ioniq går drygt sex mil på el enligt fabrikens uppgifter. I svensk verklighet blir det högst fem mil – längre än vad konkurrenterna i klassen klarar.
Ioniq går drygt sex mil på el enligt fabrikens uppgifter. I svensk verklighet blir det högst fem mil – längre än vad konkurrenterna i klassen klarar. Foto: Anders Wiklund/TT

Tekniskt sett är Kia Niro Plug-in och den laddbara kusinen med det konstiga namnet Ioniq (uttalas Ajånick) likadana med samma drivlina och plattform. Fast Hyundais bil har fått formen av en liten coupé, medan Kias är en så kallad crossover. Eller mini-suv om man så vill.

Ioniq går drygt sex mil på el enligt fabrikens uppgifter. I svensk verklighet blir det högst fem mil – längre än vad konkurrenterna i klassen klarar.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 10

Formgivningen ska föra tankarna till en sportcoupé.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 10

Hyundai Ioniq drivs av en fyrcylindrig Atkinsonmotor på 1,6 liter och en elmotor som försörjs via de orangefärgade kablarna.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 10

Elkraft fylls på vid vänster framhjul och bensin vid vänster bakhjul.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 10

Förarplatsen känns inte lika ombonad som hos VW Golf men åkkomforten är bra.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 10

Utrymmet under lastgolvet är ockuperat av batteriet. Här finns inte plats för reservhjul.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 10
Bild 7 av 10

Bilen har lättrullande miljödäck som dessvärre är bullriga.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 8 av 10
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 9 av 10
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X