Sportig laddhybrid som är kul att köra

Den bikakemönstrade framskärmen, de blå detaljerna och röda bromsoken är detaljer som kännetecknar GTE-versionen.
Den bikakemönstrade framskärmen, de blå detaljerna och röda bromsoken är detaljer som kännetecknar GTE-versionen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Golf lanseras nu i två olika laddhybridversioner. Vi provkör den sportiga varianten GTE som med en totalt effekt på 245 hästkrafter och 400 newtonmeter kommer 5,2 mil på el. Är den så snål som de officiella siffrorna säger? Och hur är det att leva med en laddhybrid om man saknar möjligheten att ladda hemma?

Under strecket
Publicerad

Förarmiljön är heldigital.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Det tar drygt fem timmar att ladda batteriet i ett vanligt vägguttag – som ger drygt 52 kilometer räckvidd på ren el.

Foto: Pontus Lundahl/TT

GTE har sportiga stolar. Den rutiga klädseln är något uppdaterad, men vi känner igen den från tidigare GTI-modeller. I elbilen går den dock i blått i stället för i rött.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Laddhybriderna Golf eHybrid och GTE har samma batteripaket fast med olika systemeffekt. Nya GTE har gått från 8,6 kWh till 13 kWh.

Foto: Pontus Lundahl/TT

I GTE-modellen är den större pekskärmen på drygt tio tum standard.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Cupra
Foto: Mercedes/Daimler AG
Annons

Kanske är laddhybrider framtiden för oss som känner passionerat för förbränningsmotorer som lever och mullrar, eller så är de bara ett mellansteg till elbilen.

Volkswagen var ganska ensamma på marknaden när de lanserade den första GTE-modellen 2014 – i dag finns det ett stort utbud av laddhybrider att välja mellan. Biltypen marknadsförs som det bästa av två världar: tyst eldrift vid korta körningar som tillsammans med en förbränningsmotor även ger lång räckvidd och snabb tankning när det behövs.

Annons
Annons
Annons