X
Annons
X

Spökmästaren Hans Arnold död

Lagom till spökenas högsäsong halloween går legendariske tecknaren Hans Arnold ur ­tiden, mannen som likt ett ­spiritistiskt medium kanaliserat myriader av gastar, odöda och allsköns oknytt ut ur andevärlden, genom sin penna och ned på papper.

"Ett geni, en svensk Dalí", slås det fast i den dokumentär som sedan en tid är under produktion av Bulleribock media, som nyligen gav ut boken Veckans chock med ett urval av 250 Arnold-teckningar. Och visst kan hans barockt överrika verk, där varje vrå och vinkel allt som oftast försetts med någon överraskande detalj i tusch, vara närbesläktat med surrealismen. Förmågan att förmedla en sagoton, en stilla och drömsk kvalitet mitt i myllret av tusch, samt inte minst ett stort antal tecknade nakna damer, gör att jag hellre än vid Dalí skulle likna honom vid den belgiske surrealistiske målaren och grafikern Paul Delvaux.

Hans Arnold mötte sina första monster som skolpojke i form av lärarna på en mycket sträng skola i hemlandet Schweiz. Han kom till Sverige 1947, tecknade bland annat i SvD och snart därpå i de flesta veckotidningarna. Han gav sin konst något vänligt och tillgängligt genom att släppa in väsen ur allmogens folktro, tomtar, huldror, älvor, troll sida vid sida med väldigt söta barn. Den långa perioden som illustratör åt Veckorevyn (åren 1954–1979) och alla uppdrag för barn- och ungdomsböcker är kvitto på att han blev folkkär. Ett av hans mest kända verk är skivomslaget för Abbas Greatest hits från 1975, han gjorde även affischen till Steven Spielbergfilmen Duellen med Dennis Weaver i huvudrollen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X