X
Annons
X
Krönika

Inger Enkvist: Spets ska inte ställas mot bredd

Ludger Wössman erbjuder både förklaring och förändringsplan för den svenska utbildningen.
Ludger Wössman erbjuder både förklaring och förändringsplan för den svenska utbildningen. Foto: Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN
Publicerad

Bildningsekonom, är det inte ett intressant ord? Ludger Wössman, schweizare, presenterar sig som just det. I en artikel i Neue Züricher Zeitung (21/10-15) beskriver han sin forskning om sambandet mellan hög bildning i ett land och landets ekonomiska välstånd. Wössmann är känd för sitt samarbete med amerikanen Eric Hanushek, en av världens mest respekterade ekonomer som specialiserar sig på utbildningsfrågor.

Vilka argument framför Wössman för att hävda bildningens betydelse? Han påpekar som många tidigare har gjort att 1960 hade Latinamerika dubbelt så hög genomsnittsinkomst och längre skolutbildning än exempelvis Sydkorea. Alla räknade med att Latinamerika snabbt skulle utvecklas snabbt och inkorporeras i den utvecklade världen. Det blev inte så. Nu har visserligen exempelvis en peruan 2,5 gånger bättre ekonomisk situation än sin farfar, men koreanen har en 7 gånger bättre situation än sin farfar. Koreanen har numera längre skolgång än latinamerikanen, och dessutom ligger koreanska skolbarn ungefär tre skolår före latinamerikanska barn i samma ålder, när det gäller kunskaper.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X