Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Emmylou Tuvhag: ”Spendrup lyfter fram myt som förstärker generationsklyfta”

När Jens Spendrup, ordförande för Svenskt Näringsliv, i lördags svarade ja på frågan om ”anledningen till att det ser ut som det gör idag är att det inte finns fler kompetenta kvinnor” blev det ramaskri av en anledning. Bristande kompetens bland kvinnor är en myt som många trodde var begraven, om inte annat så under rapporterna om skillnaden mellan män och kvinnors studieprestationer.

Och det finns en ny generation vd:ar som har helt andra svar på frågan.

När slutsignalen gick för en av näringslivets största jämställdhetssatsningar, Battle of the Numbers, satt höga chefer på rad på Berns salongers scen. Det var ingen tillfällighet att åtta av de tio cheferna i rampljuset för projektet var män. Men det var säkerligen heller ingen tillfällighet att ingen av de männen suttit på vd-stolen mer än tre år, med ett undantag. 38-åriga Karl-Johan Persson efterträdde för nästan fem år sedan den nära dubbelt så gamla Rolf Eriksen på H&M:s vd-post.

Annons
X

Vissa av vd:arna satt på scen i jeans och cardigan, andra i kostym. Alla med en övertygelse om att det finns strukturer och normer i vårt samhälle som gör att kvinnor och män inte har samma möjligheter att bli chefer. Och de hade ägnat ett år åt att ta reda på vad de kunde göra åt det.

Var det då någon av dem som sade att kvinnor behöver mer utbildning för att stärka sin kompetens? Nej. Om något, kanske mer självförtroende. Bristen på kvinnliga förebilder, och en jantelag som kan ha slagit hårdare mot kvinnor än män, gör att företagen lyfter fram mentorer som ett sätt att ge kvinnor den push som könsstrukturer tidigare förvägrat dem.

Andra parametrar som kan bidra till att kvinnor filtreras bort på vägen till toppen är, enligt deltagarna i projektet, exempelvis svårigheterna att kombinera barn med chefskap, rekryteringsannonsernas utformning och nätverkens betydelse.

Och Jens Spendrup borde veta att kompetenta kvinnor finns att hitta för den som lägger ned extra kraft på att hitta rätt man för jobbet... förlåt, rätt person för jobbet. När Svenskt Näringsliv sökte ny vd gick de nämligen ut brett. Efter en lättare vaskning hamnade över 55 kandidater på en bruttolista. Enligt Jens Spendrup fanns det av alla kandidater ingen som hade samma kompetens och bredd för jobbet som Praktikertjänsts vd och koncernchef Carola Lemne.

Vid en presskonferens förklarade Spendrup valet av vd med att ansatsen om att förnya är grundläggande för varje företag och organisation som vill ligga på topp.

EU-parlamentet vill kvotera in kvinnor i privata bolagsstyrelser. Sveriges företagsledare protesterar, liksom EU-kommissionären Cecilia Malmström. Ericssons Hans Vestberg, Sandviks Olof Faxander, Ikeas Peter Agnefjäll och de andra företagsledarna i Battle of the numbers säger visserligen också nej till kvotering, men de säger också ja till att påbörja den förnyelse som krävs för att komma runt strukturer och normer som hindrar kvinnor att nå toppen.

Svenskt Näringsliv representerar 60 000 kvinnliga och manliga företagsföreträdare. Ser inte organisationens 69-årige ordförande att det finns annat som är viktigare än bristande kompetens bland kvinnor för att förklara varför könsfördelningen är skev på toppen... Ja, då är det kanske dags att fundera över behovet av förnyelse även på Svenskt Näringslivs ordförandestol.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X